مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد باقر ـ بوشهر

بقعة باشکوه این امامزاده در کوی خواجه‌های شهر بوشهر قرار دارد و به امامزاده محمّد بن باقر مشهور است. بنای قبلی که متعلّق به دورة قاجار و به شمارة 22175 و در تاریخ 26/12/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده بود در سالیان تخریب و به جای آن بنای کنونی ساخته شد.

این بنا به شکل مستطیل و به ابعاد 20×15 متر است که ایوانی در جانب شمال شرق دارد و ابعاد آن 20×4 و ارتفاع 5 متر و دارای 7 ستون است. در پیشانی این ایوان به روی کاشی لاجوردی نوشته شده «بقعة متبرکه امامزاده محمّد بن باقر ‰».

در جانب غرب بقعه یک شبستان بزرگ احداث شده و در امتداد آن چهار ستون تعبیه شده است. حوض آبی در مقابل ایوان تعبیه شده و گنبد بنا به صورت شلجمی به قطر 3 و ارتفاع 6 متر است که اخیراً ایزوگام گشته است.

در وسط بقعه چهارستون به فاصله 5 متری از همدیگر جهت برقراری سقف و گنبدخانه احداث شده است. زیر گنبد، آیینه‌کاری زیبایی صورت گرفته و ضریح بنا به دست علی اکبر خبوشانی و به سال 1419 هـ . ق ساخته شده است.

در تابلویی که بر دیوار بقعه نصب است، امامزاده محمّد را ملقّب به یعسوب الدّین و فرزند ابی‌محمّد باقر بن ابی‌اسحاق ابراهیم بن حسن ابی‌ابراهیم بن ابی‌الحسن علی بن محسن ابی‌طالب بن ابراهیم العسگری بن موسی ابی‌سبحه بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی کاظم ‰ معرفی نموده که به محمّد بن باقر مشهور است.

من بچگی کم و بیش با خونواده م میرفتم امامزاده محمد باقر.دلم برای بنای قدیمیش خیلی تنگ شده ولی چیز زیادی توی ذهنم نیست.لطفا عکس بنای قدیمی رو که برای عده ی زیادی خاطره انگیزه بذارین.بعلاوه اطلاعاتی که سایتها در مورد این امامزاده دادن خیلی ناچیزه.در مورد انگشتر و عبای بجا مونده از ایشون و کراماتشون.از اینکه چجوری این مکان پیدا شد متاسفانه هیچی نگفتین.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده