مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة سلطان مجیر بن عقیل ـ خسرو شهر

زیارتگاه سلطان مجیر بن عقیل در بالاى تپّه ‏اى در روستاى دیزج از توابع خسروشهر قرار گرفته است. مردم روستا صاحب قبر را سلطان مجیر بن عجیل مى‏نامند و مى‏گویند مجیر از خانوادة پیامبر بزرگوار اسلام بوده و در صدر اسلام با سلطان اسامه به آذربایجان آمده تا مردم این دیار را که آتش پرست بودند، به اسلام دعوت کند.

اما با عدّه‏اى از یارانش به درجة شهادت نایل مى ‏آیند. یارانش را در کنار جادّه و خود وى را به مناسبت بلندى «نسب و مقامش» در بالاى این تپّه به خاک سپرده‏اند. بعدها مقبره‏اش ملجأ ابرار و اخیار شده است.

از تاریخ نویسان، نخستین کسى که سخن از وى به میان آورد، حمدالله مستوفى است. وى در «تاریخ گزیده» و در «نزهت القلوب»، او را امیر مضر بن عجیل، نبیرة عبدالمطلب و صحابى رسول اکرم ‹ معرفی کرده است.

حافظ حسین کربلایى نیز او را از نزدیکان پیامبر اسلام شمرده و چنین نوشته است: «مرقد و مزار اثر صاحب تعظیم و تبجیل، امیر مضربن عجیل رضى اللّه عنه در حوالى خسروشاه از الکاى ویدرهر چهار فرسنگى تبریز است».

صاحب «تاریخ گزیده» وى را نیز از جمله صحابه‌اى شمرده که مدفونِ نواحى تبریز است و وی را نبیرة عبدالمطلب دانسته که جدّ رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم است؛ «با وجود شرفِ صحبت عظیم قدر قرابت نیز داشته، چون در اجداد حضرت رسول ‹ «مضر» نامى بوده، که متابعت ملت ابراهیم (خلیل) على نبینا و ‰ مى‏نمود و بنى قیش عیلان که قبیله‌ای بزرگ اند، از نژاد وى هستند، مى‏تواند که این نسب صحیح بوده باشد یا از آن قبیله بوده باشد. شجاعت و دلیرى و مردانگى وى در آذربایجان نامه که کتاب نظمى است مسطور است. الحق مدفن وى محلى است در کمال هیبت و جلالت و مردم را محل زیارت خصوصاً متوطنین آن الکا که همیشه متوجّه آن قبلة دعا هستند و هر مقصود و مطلوب که دارند چون متوجّه آن کعبة حاجات مى‏شوند و به طواف آن مزار کثیرالانوار مشرّف مى‏گردند و به سهولت و سرعت مقاصد و مآرب ایشان اجابت مى‏یابد.

در میان مردم این چنین مشهور است که وى نیز از شهداى اوّل است که با حضرت سپهسالار شربت شهادت یکدفعه چشیده‏اند.»

برج دیزج

عبدالعلى کارنگ نیز در «آثار باستانى آذربایجان» جلد اوّل مى‏نویسد:

«در روستاى دیزج در بالاى تپّه، بقعه‏اى وجود دارد که از اغلب روستاهاى آن ناحیه، به خوبى دیده مى‏شود. بقعه به شکل استوانه‏اى است که گنبدى مخروطى در بالاى آن قرار گرفته است. زیر گنبد قبرى به طول دو متر و نیم و عرض و بلندى قریب یک متر است. این قبر هیچ سنگ نبشته‏اى ندارد و روى آن را پارچة سیاهى انداخته و چند شمعدان و چراغ نفتى هم روى آن گذاشته‏اند. بناى بقعه از سنگ ساخته شده، دو اتاق بالنسبه بزرگ سنگى نیز در کنار آن وجود دارد که یکى مسجدى است با چهار ستون آهنى و سقف ضربى و دیگرى مقبره‏اى که آشپزخانة کوچکى بدان متصل است. مردم مى‏گویند: این قبر متعلّق به زن سلطان است که «خاتم اولیاء» نامیده مى‏شود».

عبدالعلى کارنگ در ادامه، مطالب حافظ حسین کربلایى را مطرح مى‏کند و مى‏نویسد: «ملاحشرى تبریز نیز با استفاده از روضات الجنان و جنات الجنان چنین مطالبى آورده است». و ادامه داده «خوشبختانه بانى و تاریخ عمارت بقعه روشن و معیّن است و سنگ نبشتة مرمرین به ابعاد تقریبى 50×40 سانتى‏متر است که در قسمت شرقى سطح داخلى دیوار جنوبى مسجد نصب گردیده است به خوبى نشان مى‏دهد که این بنا در سال 979 هـ . ق به امر خواجه حبیب‏خسروشاهى عمارت یافته است و مضمون کتیبه چنین است:

«فى عام تسع و سبعین و تسعمائة امر بعمارة هذا البقعة خواجه حبیب اللّه خسروشاهى». مسجد، سابقاً ستون و پوشش چوبى داشته ولى بعداً توسّط یکى از نیکوکاران محل ستون‌ها و سقف آن آهنى و آجرى گردیده است».

بناى با شکوه دیزج سلطان یا سلطان مجیر به شمارة 8920 و در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

دوست عزیز یه امامزاده دیگر هم در کمربندی شهر خسروشهر وجود داره که اگه اسمش یادم بیاد یا راهم اونطرفها بیفته و یادم باشه اسمشو براتون میفرستم
با سلام ممنون میشوم از لطف تان .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده