مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة قیس از صحابه رسول اللّه ـ سردرود

آرامگاه مطهّر جناب قیس از صحابة محمّد بن عبدالله ‹ رسول گرامى اسلام در شهر سردرود، خیابان امام خمینى، روبروى شهردارى سردرود و در کنار مسجد امامزاده واقع شده است. اهالى سردرود به خاطر قرار گرفتن این مسجد کنار بقعة جناب قیس، آن‌ را مسجد امامزاده مى‏گویند.

بقعة شریف این مجاهد فى سبیل اللّه در ضلع شرقى مسجد امامزاده و متصل آن قرار دارد. از قدیم الایّام این بقعه مورد توجّه مردم مؤمن و متدین منطقه بوده و در احیاى بناى آن سعى و تلاش کرده‏اند. اکنون نیز مشاهده مى‏کنیم اهالى مسلمان و شیفتة اهل بیت عصمت و طهارت شهر سردرود نسبت به تعمیر و بازسازى و عمران و آبادى این بقعة مقدّس زحمات فراوانى را متحمل شده‏اند و نسبت به آیینه کارى بقعه و نیز ساخت و نصب ضریح بسیار زیبا که توسّط صنعت گران اصفهانى ساخته شده است اقدام نموده‏اند. هیئت أمنایى بسیار جدى و کارآمد دارد و تلاش وافر در جهت احیای بقعة شریف و موقوفات آن دارند و در راستاى بازسازى بقعة شریف نسبت به احداث سرویس‏هاى بهداشتى و وضوخانه و تعمیر این مسجد اقدام کرده‏اند. همه ساله در ایّام عزادارى حضرت ابا عبدالله الحسین ‰ از اوّل محرم تا عاشوراى حسینى شاهد حضور مردم مسلمان سردرود در این بقعه و مسجد امامزاده هستیم که ضمن عزادارى براى مظلومیت حضرت امام حسین ‰ و یاران باوفایش، با اطعام و احسان از عزاداران امام حسین ‰ همه روزه پذیرایى مى‏کنند. بقعة جناب قیس داراى موقوفاتى در شهر سردرود است که مى‏توان رقبات آن را بدین صورت بیان کرد:

1. شهردارى سردرود

2. مدرسة راهنمایى دخترانة شهید ندیم

3. آتش نشانى

4. درمانگاه ولى عصر ‰

5. ششصد مترمربّع زمین مسکونى

6. پشت مدرسة شهید ندیم و آتش نشانى به متراژ 1400 متر مربّع

7. مدرسة ابتدایى دخترانه و پسرانة سوره

8. شش ساعت آب کشاورزى آب لَوَلّر و...

درآمد حاصل از این موقوفات توسّط هیئت أمناى بقعه و مسجد امامزاده زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریّه در این مکان متبرکه هزینه مى‏شود.

ورودى اصلى بقعه و مسجد امامزاده از ضلع شمالى آن متصل به میدان نسبتاً بزرگى است که به کفش کن بقعه و مسجد امامزاده باز مى‏شود. درب سمت راست کفش کن به مسجد امامزاده و درب سمت چپ کفش کن به بقعة جناب قیس باز مى‏شود. وسعت بقعه، صد متر مربّع و وسعت مسجد امامزاده 18×17 متر مربّع است. مسجد امامزاده و بقعة جناب قیس داراى گلدسته و گنبد نسبتاً بزرگى است که اخیراً تعمیر و بازسازى مى‏شود. این بقعه و مسجد کلیّة امکانات لازمِ یک مکان متبرکه از جمله آب و برق و گاز و تلفن و غیره را داراست و با فرش‏هاى دست باف محلى مفروش است. همه روزه نماز جماعت در آن جا اقامه مى‏شود و از مکان‏هاى معروف و مشهور سردرود و استان آذربایجان شرقى به شمار مى‏رود.

شرح حال جناب قیس: حمدالله مستوفى ضمن تعریف و تمجید از سردرود و فراوانى و نیکویى میوه‏هاى آن نوشته است: «مزار قیس نیز به دیه سردرود است».

حافظ حسین کربلایى نیز به نقل از تاریخ گزیده، قیس را صحابى رسول اکرم ‹ مى‏نامد و مى‏نویسد: «فیوضات بى نهایات مشاهدة اهل حالات از آن مزار کثیرالبرکات مى‏گردد، معلوم نیست از شهداى اوّل است یا ثانى».

هم چنین در حواشى و تعلیقات «روضه الجنان و جنات الجنان» آمده است:

«در انتهاى محلّة «قَلّه غان» از آبادى‏هاى جنوبى قریة سردرود، کنار رودخانة لعیش، مسجدى که در آن محل هست مقبره به نام قیس اکنون نیز معروف و زیارتگاه است. درب ورودى مقبره و مسجد که در غرب آن واقع است هر دو به سوى شمال باز مى‏شود، طرف شرقى این مقبره شاه راه جدید الاحداثى است که از تبریز به ده خسروشاه و دهخوارقان و مراغه کشیده شده است و قبرستان کهنه نیز آن‌جا بوده که اکنون ویران شده، اثرى از مدفونین آن باقى نیست. مزار در میان اتاق کوچکى در زیر قبه که از گچ و آجر ساخته‏اند، قرار یافته، دو صندوق چوبى روى یکدیگر یکى مشبک و دیگرى ساده و بى تکلف روى آن‌را از هر سو فراگرفته».

ملامحمّد امین حشرى تبریزى مى‏نویسد: «مرقد منور قیس رحمة اللّه علیه که از صحابة گزین رسول رب العالمین است در قریة سردرود واقع شده است. تحقیق شده است که مرتبة اوّل ]مستقیماً[ بدین ولایت آمده. در تاریخ آذربایجان مسطور است که قیس چند سال در سردرود ساکن بوده».

ملامحمّد امین در ادامه مى‏نویسد: «که چون قیس در اوایل جوانى در سردرود زندگى مى‏کرد دختر ملک سردرود را گرفت و از او پسرى داشت. وى در حوالى قلعة خرم آباد دهخوارقان به شهادت رسید و فرمانده ایشان اسامه بود».

هم چنین در روضه اطهار آمده است:

«... در تاریخ مرقوم است که قیس و جناب امامزاده، محمّد حنفیه و زید على را کفار گرفته بودند. عمرو برفت ایشان را هم از حبس کفار نجات داد. محقّق است که با اسامه همراه بود».

مرحوم عبدالعلى کارنگ مى‏نویسد: «به هر حال قبر منسوب به قیس در کنار جادّة تبریز ـ آذرشهر، نزدیک پل، جنب مسجدى معمور در درون بقعه قرار گرفته است. روى قبر ضریح چوبى دو طبقه‏اى نهاده شده و روى آن پوششى از پارچة سیاه انداخته‏اند. قیس سنگ نبشته‏اى ندارد. در دهلیز بقعه سه لوح مرمرین قبر به پاى دیوار نصب گردیده، یکى متعلّق به شیرخان فرزند سهراب خان است که در 1170 هـ . ق درگذشته و تاریخ وفات مندرج در دو لوح دیگر نیز 1208 و 1312 هـ . ق مى‏باشد، در بیرون بقعه، در کمرة دو دیوارى که پایه‏هاى طاق جلوى خان محسوب مى‏شوند، دو کتیبة سنگى نصب گردیده است. این دو کتیبه روبروى همدیگر قرار گرفته‏اند و جنس هر دو سنگ کبود معمولى است. خط ثلث دارند، قرائت مضمون آن‏ها مستلزم دقت و زحمت و ظن و استحسان است».

حافظ حسین کربلایى مى‏نویسد: «دهلیز بقعه مدفن بعضى از معاصرین اواخر صفویّه و زندیه و قاجاریّه است. در مدخل بقعه دو قطعه لوح از سنگ یکى به طرف چپ و دیگرى به جانب راست در زیر طاق منصوب است، در یکى از آن‏ها که هنگام ورود به بقعة مزار، به جانب چپ واقع مى‏شود، این ابیات را نوشته‏اند:

آى آن‏که بگــذرى بسعادت بر این مزار

بنگر در ایـن سطور و شنو این حدیث ما

بــودند  چــند یــار دلاویز مهـــربان

از یکــدیگر ربــود، دل از شیوه وفــا

حـاجى على که طــوطى شکر مقال بود

بود آن حمیده خوى چو داوود خوش نوا

یــزدانبخش آن‏که ز عــین  صـفاى دل

بردش باهــل صدق و صفاى داریم التجا

عــارف بســر مَــن عَرَف شیخ با یزید

آنکــو که داشـت پیـروى شرع مصطفى

بودند جمله شـــان ز مـــریدان باسلار

آن کامــل محـقّق و آن شــاه مــقتدا

بفــرست تحفه فاتحه بهــر روح شـان

تا در عــوض خدا دهدت نیکویى جزا

از مفاد این قطعه بر مى‏آید که سه تن به نام حاجى على، یزدان بخش و شیخ بایزید که هر سه از مریدان باباسلار بوند در دهلیز و یا درون این بقعة مقدّس به خاک سپرده شده‏اند. نوشتة کتیبة دوّم نیز یک قطعة فارسى است مشتمل بر سه بیت، مشعر بر این‏که این بقعه را «حاج احمد» یا «حاجى ابن احمد» به منظور حفظ نام نیک و ذکر خیر اخیارى که در این جا دفن شده‏اند بنا کرد. از بیت آخر آن کلماتى چنین خوانده مى‏شود:

ـ ... حاجى ابن احمد بنیاد نهاد غرض آن بود کز آنان به صفا یاد کند ـ »

500متر بالاتر از این بقعه جنب پارک مره خوئی یک امامزاده دیگر وجود دارد که اسمش یادم رفته .اسم اونم بزارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده