مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سیّد شعیب ـ جلفا

بقعة شریف امامزاده شُعیب در روستاى دوزال در هفتاد کیلومترى جلفا، بر فراز کوهى مشرف بر رودخانة ارس و جمهورى ارمنستان واقع شده است.

بناى بقعه مربوط به اواخر قرن هفتم هجرى یعنى دورة حکومت ایلخانان است. این برج هشت ضعلى بوده و یک اثر اسلامى است.

در سیماى میراث فرهنگى آذربایجان شرقى نوشته شده است:

«بناى امامزاده شعیب، برج هشت ضلعى آجرى بلندى است که روى یک قاعده استوار شده، در هر ضلع آن طاق نماى بلندى با طاق جناغى به چشم مى‏خورد. در قسمت بالایى برج و دور تا دور بنا، حاشیه‏اى از تزیینات مُعرّق با کاشى‏هاى لاجوردى و فیروزه‏اى به عرض 110 سانتى‏متر قرار دارد. این برج داراى یک گنبد دو پوش است. قسمت غربى برج از طریق اتاقى به مسجد قدمى دوزال متصل مى‏شود. از همین اتاق مى‏توان به زیر زمین و محل اصلى مقبره وارد شد. آرامگاه موسوم به امامزاده شُعیب در سردابه این محل قرار دارد...».

مردم منطقه از قدیم به این امامزاده اعتقاد دارند و نذورات خود را داخل ضریح مرقد شریف مى‏اندازند. این بقعه داراى امکانات رفاهى مناسبی می‌باشد. در طى سال‏هاى اخیر شاهد شروع عملیات عمرانى شامل مرمّت و بازسازى توسّط میراث فرهنگى استان و هیأت أمناى امامزاده با همکاری ادارة کل اوقاف و امور خیریّه هستیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده