مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسماعیل ـ روستاى زاویه جلفا

بقعة این امامزاده در روستاى زاویه، سه کیلومترى هادى شهر، از شهرهاى شهرستان جلفا واقع شده است. این بقعه در بالاى تپّة واقع در قسمت شرقى روستا قرار دارد و در محوّطة آن دو اصله درخت چنار، به قطر بیش از سه متر و قدمت بیش از چهارصد سال وجود دارد که بیانگر قدمت بناى بقعه و زیارتگاه است. تپّه‏اى که بقعه بر روى آن قرار دارد، مشرف بر خانه‏هاى مسکونى روستا و منطقة اطراف مى‏باشد و ارتفاع تپّه از زمین‏هاى اطراف در حدود 15 متر است.

این بقعه چشم اندازی بسیار زیبا و دل‏انگیز در ضلع شمالى دارد، دشت‏هاى اطراف زاویه و شهر هادى شهر (علمدار و گرگر) برابر دیدگان زوّار و گردشگران قرار مى‏گیرد. ساختمان بقعه قدیمى است و ابعاد آن 4×4 متر مى‏باشد و گنبد بر روى دیوارهاى قطور آن برپا شده است. ارتفاع گنبد تا کف حرم پنج متر مى‏باشد. روى مقبره، ضریحی قدیمى نصب گردیده که جنس آن از چوب و به صورت مشبّک ساخته شده و بسیار زیباست. ضریح دیگرى از جنس پروفیل آهنى، جهت حفاظت از این ضریح قدیمى روى، آن قرار گرفته و اطراف آن با شیشه‏ها پوشیده شده است تا ضریح اصلى دیده شود. دیوارهاى بقعه با گچ، سفیدکارى شده و داراى گچبرى‏هاى ساده مى‏باشد. برای ورود به بقعه از ضلع شمالى آن باید از یک کفش‏کن با ابعاد 3×2 متر گذشت و به بقعه وارد شد. در محوّطة ضلع جنوبى آن، بعد از خریدارى ملک مجاور، اقدام به احداث زایرسرا براى زوّار از طرف هیأت أمنا و ادارة اوقاف و امور خیریّة مرند شده است. در ضلع شرقى محوّطه، سه اتاق براى استفادة زایرین وجود دارد. این زیارتگاه داراى امکانات رفاهى و بهداشتى بوده و کنار آن مسجدى وجود دارد که مساحت آن دویست متر مربّع مى‏باشد که در ضلع غربى بقعه واقع شده و داراى ورودى و کفش‏کن مشترک با بقعه است.

متأسّفانه هیچ سنگ نوشته و یا نسب نامه‏اى وجود ندارد. ولى بنا به اظهار اهالى و معتمدین روستا، امامزاده سیّد اسماعیل از نوادگان حضرت امام موسى کاظم ‰ مى‏باشد و در بعضى کتاب‏هاى متأخّر، از امامزاده اسماعیلِ زاویه نام برده شده است. بیشتر زوّار امامزاده از شهرستان‏هاى اطراف و منطقة جلفا و هادى شهر، مشرّف مى‏شوند. آبى که براى استفادة کشاورزى از طرف روستاى زاویه به طرف «گرگر» جارى است، یکی از موقوفات این امامزاده مى‏باشد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده