مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة امامزاده ابراهیم ـ تبریز

بقعة این امامزاده در خیابان شمس تبریزى، جنب پاسگاه شمارة سه واقع شده است. بقعه به صورت مستطیل و به ابعاد 40/5×80/9 متر و داراى دو درِ ورودى است. داخل آن نیز به دو فضاى اتاق مقبره و گنبدخانه تقسیم مى‏شود. نماى بنا با طاق‏نماهاى کم عمق، تزیین یافته و سراسر آن با آجرهاى قرمز رنگ پوشیده شده است. بنای گنبد، مازنه دار است و همچون بدنة بنا با آجر پوشیده شده و ازارة بنا سنگى است.

فضاى داخلى امامزاده، از دو اتاق مرتبط با هم تشکیل مى‏شود که با آجر پوشش یافته است. اتاق مقبره داراى طاق ضربى و اتاق دیگر داراى گنبدى دوپوش پیوسته با پوسته‏اى بیضى شکل مى‏باشد.

ارتفاع گنبد در حدود هشت متر و داراى کاربندى است. در قسمت پایین دیوار جنوبى، قطعه سنگ نسبتاً بزرگى به ابعاد 7/3×25/1 متر نصب شده که اثر هنرمند معروف ایرانى، میرزا سنگلاخ خراسانى است. سنگ مزبور یک پارچه نیست، ولى قطعه‏هاى حاشیه، ماهرانه به هستة اصلى چسبانیده شده است. در وسط سنگ، عبارت «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» به خطّ نستعلیق بسیار درشت و هنرمندانه‏اى و چند بیت از قصیدة «برده» شرف‏الدّین بوصیرى، متوفّاى 696 هـ . ق ـ از شعراى مصر که در مدح پیامبر اکرم ‹ سروده ـ کنده‏کارى شده است. در حاشیه نیز دو بیت فارسى حجّارى گردیده است.

میرزا سنگلاخ خراسانى، مدّت هشت سال در قاهره روى این سنگ کار مى‏کند و آن را براى قرار دادن بر مرقد مطهّر پیامبر ‹ آماده مى‏سازد. وى تقاضا داشت که دولت عثمانى، مخارج حمل سنگ را به مدینه بپردازد. سنگ از قاهره به استانبول حمل مى‏گردد، ولى چون دولت عثمانى شرایط میرزا را نمى‏پذیرد، با یارى میرزا جعفر خان مشیر الدّوله ـ سفیر ایران ـ سنگ مزبور به بندر پوصى در دریاى سیاه برده مى‏شود و به همّت سرکنسول ایران در تفلیس و به کمک ارّابه‏هاى گاوکش، سنگ را از راه ایروان و نخجوان به تبریز منتقل مى‏سازند. میرزا تلاش مى‏کند از ناصرالدّین شاه قاجار براى حمل سنگ به مشهد جهت نصب بر روى مرقد حضرت رضا ‰ کمک بگیرد، ولى توفیق پیدا نمى‏کند. سرانجام بعد از درگذشت او در سال 1294 هـ . ق، جسد وى را در امامزاده ابراهیم دفن و شاهکار او را که در مقام صاحب الأمر تبریز قرار داشت، به امامزاده منتقل و در بالاى مزار او به دیوار نصب مى‏کنند. این سنگ قبر نمونه‏اى از حجّارى‏هاى بسیار زیبا، دیدنى و جالب مرحوم میرزا سنگلاخ خراسانى است.

درون بقعه، چهار تابلوى رنگ روغن به شیوة قهوه‌خانه‏اى در زمینة حادثه کربلا وجود دارد، صاحب تاریخ اولاد الأطهار، امامزاده را از اولاد سیّد الساجدین، امام زین‏العابدین ‰ مى‏داند.

این امامزاده نزد مردم تبریز، پس از امامزاده جمال‏الدّین و امامزاده حمزه، از ارزش و اعتبار فوق العاده‏اى برخوردار است و محلّ تردّد و توسّل آنان مى‏باشد.

اهالى، امامزاده را از نوادگان امام سجّاد ‰ مى‏دانند. تفرشى، از قول مردم و اعتقاد تبریزیان مى‏نویسد:

«ابراهیم در شهر تبریز بقعه دارد، معروف است موسوى است».

امّا آن سیّد ابراهیم که موسوى است، در مراغة آذربایجان وفات یافته و نسبش از قرار ذیل است:

ابراهیم بن حسن بن قاسم بن عبیداللَّه ابن امام موسى الکاظم ‰ که اینک در شهر مراغه صاحب گنبد و بارگاه مى‏باشد.

تفرشى، ضمن بیان مهاجرت آل ابى‏طالب ‰ به آذربایجان نقل مى‏کند:

«ابراهیم بن على بن عمر بن حسن الافطس بن على الأطهر ابن امام زین العابدین ‰ ، معروف به بابا طاهر، با برادرش عمر به سوى آذربایجان رفته‏اند».

ظاهراً وى گفتة خود را از قول ابن عنبه از علماى انساب قرن نهم هجرى می‌باشد گرفته است زیرا او مى‏گوید: «ابراهیم و عمر فرزندان على بن عمر بن حسن الأفطس در آذربایجان بودند».

عمیدى نسّابه مى‏نویسد: «ابراهیم بن على بن عمر... در آذربایجان بود».

امّا ابن‏طباطبا و باقى علماى انساب، معتقدند وى در مصر مى‏زیسته و فرزندان او در آن جا سکونت داشته‏اند. ظاهراً وى پس از سکونت در مصر به منطقة آذربایجان مهاجرت نموده، چنان که این مطلب از هجرت این خاندان به تستر، قم و اصفهان فهمیده مى‏شود.

به هر حال، تأیید دو تن از علماى بزرگ انساب همچون ابن عنبه و عمیدى، ما را به این حقیقت مى‏رساند که مزار کنونى از آن همین ابراهیم بن على حسینى باشد. برادران وى به نام‏هاى حسین ابوعبداللَّه ساکن اصفهان، محمّد ابوجعفر، معروف به خزاعى، ساکن اصفهان و عمر و احمد در بردعه بودند.

 

بنا به گفتة علماى نسب‏ شناس، ابراهیم مکنّى به ابوطاهر بود، از این رو بقعة وى در تبریز به باباطاهر مشهور و معروف است. او داراى چند فرزند ذکور معقّب به اسامى ذیل است:

1. ابوجعفر محمّد. مادرش غزال، کنیزى سیاه چهره بود و در مصر سکونت داشت، سپس به اصفهان مهاجرت کرد.

2. ابوالقاسم احمد. مادرش غزال، همان مادر برادرش ابوجعفر محمّد بود و مشهور به اسود است.

3. ابوعبداللَّه جعفر. مادرش ام الکرام بنت مهلب بن ابى‏صغیره نام داشت.

4. ابومحمّدعلى. مادراو نیز کنیز بود.

بنابراین، ابراهیم داراى سه برادر و چهار فرزند، یک همسر عقدى و دو کنیز بود. فرزندان او در اصفهان، تستر، مصر و اردبیل اقامت داشتند. یکى از پسر عموهاى او به نام احمد بن محمّد ابى‏جعفر بن عمر بن حسن الافطس در اردبیل سکونت داشته است که نشان از مهاجرت این خاندان به استان آذربایجان شرقى دارد. متأسّفانه، به تاریخ تولّد و وفات این سیّد جلیل القدر در منابع موجود هیچ اشاره‏اى نشده است. با این حال، از برخى قراین آشکار مى‏شود که وى در نیمة اوّل قرن سوّم هجرى وفات یافته است.

بناى امامزاده ابراهیم به شمارة 6438 در تاریخ 27/8/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

با سلام

من 2 بار حوالی ساعت 13/30 و 14 بعدازظهر به این مکان مقدس ( امازاده سید ابراهیم ) جهت زیارت آمدم و درب آن بسته بود . و روی درب آن ساعت ورود و خروج نوشته شده بود به نظرم کار درستی نیست و این مکان اداره یا مغازه نیست که موقع ظهر تعطیل شود بایستی از صبح تا هنگام غروب آفتاب باز باشد تا بتوان هر لحظه برای زیارت این مکان مقدس شرفیاب شد مثل امازاده صالح در تهران که حتی شبها هم در آن به روی همه باز است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده