مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

گنبد غفاریه ـ مراغه‏

این بنا در شمال شهر مراغه و کنار رودخانة صوفى چاى واقع، و بنایى مکعّب شکل یا دو طبقة فوقانى و زیرین است. ازارة بنا به ارتفاع دو متر، از سنگ مرمر تراشیدة سفید ساخته شده که بعضى از قطعات آن به ابعاد 70×150 سانتى‏متر است. مدخل گنبد به سمت شمال است و در گوشه‏هاى بنا، ستون‏هاى آجرى با نقوش لوزى و در هر یک از اضلاع، دو طاق‏نما و یک حاشیة کتیبه کار کرده‏اند. این بنا در اصل داراى گنبدى دوپوش بوده که از بین رفته و در دورة اخیر به همّت سازمان میراث فرهنگى تعمیر و مرمّت شده است.

سرداب زیرین بنا رو به مشرق دارد اما ورودى اتاق فوقانى، شمالى و با یک طاق‏نما احاطه شده است. بر بالاى در، کتیبه‏اى در دو سطر و بر بالاى طاق، کتیبه‏اى دیگر به چشم مى‏خورد. حروف کتیبه‏ها در این جا ریحان است. متن کتیبة سه سطرى بالاى طاق على رغم تحمل آسیب‏هاى زیاد قابل خواندن است: «أمر بإنشاء هذه القبّة المبارکة فى أیّام مولانا السلطان الأعظم ظلّ اللَّه فى الأرض سلطان سلاطین العرب و العجم ابوسعید بهادر خان خلد اللَّه ملکه».

از کتیبة دو سطرى بالاى در، چیز زیادى بر جاى نمانده ولى از همین مختصر مى‏توان دریافت که این کتیبه، حاوى القاب و احتمالاً نام شخصیّتى بوده که آرامگاه براى او ساخته شده است. آن‏چه از کتیبه باقى مانده، بدین شرح است: «لمقر الش... المالکى العلى العادلى». با توجّه به سه نشان خانوادگى بر بالاى پنجره‏ها که به صورت دو عصاى پشت به پشت است، در مى‏یابیم که آن‏ها نشان خانوادگى «چوگانداران» است. این نشان، در جاى دیگرى، بر بنایى واقع در بیت المقدّس یعنى مدرسة «امیر ایل ملک» که مدرسة ملکیه گفته مى‏شود و نیز بر چلچراغى مینایى متعلّق به موزة قسطنطنیه، به همراه نام «ایل ملک چوگاندار» دیده مى‏شود. البته گنبد غفاریه نمى‏تواند آرامگاه ایل ملک ـ متوفّاى 747 هـ . ق ـ در قاهره باشد ولى مدرسه‏اى در قاهره به نام مدرسة قراسنقریه وجود دارد که توسّط فردى به نام امیر مملوک شمس الدّین قراسنقر الچرکسى المنصورى که در کار معمارى در مصر و سوریه شهرت داشته، ساخته شده است. قرانسقر در ابتدا یک غلام مملوک بود که قلاوون، آن گاه که امیر زاده‏اى بیش نبود، او را خریدارى کرد و منصب چوگاندارى به او داد. او در عهد لاجین، نایب السلطنة مصر بود و به هنگامى که محمّد بن قلاوون براى بار سوّم به سلطنت دست یافت، به عنوان نایب السلطنة سوریه برگزیده شد و تا سال 711 هـ . ق در این مقام بماند. در این سال، نزد تاتارها گریخت. او روز بیست و هفتم شوال سال 728 هـ . ق ـ یعنى در عهد سلطنت ابوسعید بهادرخان ـ در مراغه، جایى که الجایتو تیول او قرار داده بود، درگذشت. بنابر این با توجّه به فقدان مدارک دیگر مى‏توان پذیرفت که گنبد غفاریه، مدفن امیر مملوک شمس الدّین قراسنقر الچرکسى المنصورى است.

در این بنا، رنگ ـ که در گنبد سرخ خیلى کم استفاده شده و به آبى فیروزه‏اى منحصر است ـ بسیار مورد استفاده قرار گرفته است؛ رنگ‏هاى سیاه، سفید و آبى تیره تا آبى روشن. حروف کتیبه‏ها به رنگ سیاه بر زمینه‏اى سفید قرار گرفته و با اسلیمى‏هایى به رنگ آبى فیروزه‏اى آذین شده‏اند. نماهاى جانبى و نماى عقبى، به عوض آن‏که مثل نماهاى گنبد سرخ، بسته و فاقد هرگونه روزنه‏اى باشند، هر یک به دو پنجره در داخل طاق‏نما مجهزند. بالاى هر پنجره که در چارچوبى مستطیل قرار گرفته، با نقوش بسیار زیبایى از آجر و کاشى مینایى تزیین شده است. بالاى این تزیینات، نوارى قرار گرفته که با سه نشان خانوادگى صاحب آرامگاه آذین شده است. شبستان اصلى با گچ سفید اندود شده و داراى طاق‏نماهاى مسطح عریضى با مقرنس است.

این بنا به شمارة 137 در تاریخ 15/10/1310 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

احسنت..شما فوق العاده این..خیلی عالی...برا دوستداران تاریخ این وبلاگ مثل گنجینه میمونه..کاری که شما انجام میدین مثل پلی میمونه که گذشته رو به اینده وصل میکنه به طور صحیح تا اشتباهاتی پیش نیاد..
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده