مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه بوداق سلطان ـ مهاباد

این بنا در گورستان عمومى فعلى شهر مهاباد واقع است. بوداق سلطان، والى مکریان در زمان شاه سلیمان صفوى به سال 1105. 1077 هـ. ق بوده که آثار معمارى زیادى از خود به یادگار گذاشته است و بعد از فوت نامبرده، به خاطر احترام و مقام او، مقبره‏اى بر روى قبر او ساخته‏اند. این مقبره در حال حاضر کاملاً بازسازى شده است. بناى فعلى به صورت مستطیل شکل و ساده و کوچک ـ متشکل از دو قسمت ـ ساخته شده است. این بناى کاملاً آجرى بر روى صخره‏اى سنگى ساخته شده و فاقد پى بندى اساسى است.

ورودىِ بنا جنوبى است و در داخل بنا صورت سه قبر دیده مى‏شود که قبر وسطى، از آنِ بوداق سلطان است. بنا فاقد هرگونه تزیین خاصى است.

بداغ یا بوداق سلطان، فرزند شیرخان و از نوادگان صاروم بیگ مکرى است. او در سال‏هاى 1111 تا 1062 حکمران منطقة مهاباد بود. او در سال 1112 در یکى از جنگ‏هاى شاه عبّاس صفوى در نزدیکى ایروان به قتل رسید. جسد وى را به خاطر خدمات عمرانى‏اش به مهاباد آوردند و در آن‏جا دفن کردند. از جمله اقدامات او سدّ رودخانة ساوجبلاغ، قنات شهر، کاروانسراهاى متعدّد، حمّام و مسجد جامع مهاباد را مى‏توان نام برد که به غیر از مسجد جامع، بقیّه آثار از بین رفته است.

آرامگاه بداق به مساحت 136 متر مربّع ترکیبى از سنگ، آجر قرمز چهار گوش و ملاط ماسه و آهک است و دقیقاً بر اساس شکل معمارى دورة صفویّه ساخته شده و از سه قسمت شمالى، جنوبى و گنبد دوّار مرکزى شکل گرفته است. این بنا مجموعاً داراى هفت جرز با پایة تزیینى در قسمت شرق و غرب با طاق نماهاى تزیینى و ورودى ایوان شمالى و جنوبى است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده