مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار شیخ قطب الدین شکربار سیجاوندى ـ خواف

این زیارتگاه در روستاى سیجاوند از دهستان بالاخواف و در بخش مرکزى شهرستان خواف واقع شده است.

ساختمان بقعه که از سنگ لاشه در پى و خشت و گل در بدنه ساخته شده، از آثار دورة صفویّه است که در سالیان اخیر تعمیراتى در آن صورت گرفته است.

مردم او را از نسل شیخ الاسلام احمد جام مى‏دانند و کراماتى به او نسبت مى‏دهند.

مى‏گویند جام سبز رنگى همراه با عصا و تسبیح از شیخ قطب الدین به جا مانده و در نزد متولى مزار آن بوده است که متاسّفانه (بنا به اظهار مردم، آن جام و عصا را چندین سال قبل (حدود بیست سال پیش) یکى از مالکین وقت از مزاربان آن گرفته است.

کراماتى از وى نقل مى‏کنند که هرگاه گوسفندان را آبله مى‏گرفته، جام سبز را آب مى‏کرده‏اند و بر گوسفندان مریض مى‏پاشیده‏اند و شفا مى‏یافته‏اند.

از این جهت او را شکربار مى‏گویند که از درخت پسته روى قبر آن در بعضى از سال‏ها شکر مى‏باریده و مردم از شکر آن براى شفاى بیماران استفاده مى‏کرده‏اند.

اما از تاریخ زندگى وى سندى مکتوب در دست نیست و همسرش به نام غنچه بانو در همین روستا به فاصله دویست مترى آن مدفون است و مزارى معروف به «مزار باغچه بانو» دارد.

این بنا به شماره 8741 و در تاریخ 10/3/1382 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده