مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار شاهزاده‏ها شیرخانه ـ خواف

این زیارتگاه در میان قبرستان عمومى روستاى لاج از بخش مرکزى شهر خواف واقع شده که از آثار دورة صفویّه است.

مزار شاهزاده‏هاى شیرخانه، در وسط قبرستان بزرگى قرار دارد و از گذشته دور تاکنون به مزار شاهزاده‏ها مشهور بوده است. مزار، داراى پلان مربّع شکل است و چهار ایوان کم عمق در چهار طرف آن را به شکل یک چهارطاقى درآورده است. انتهاى ایوان‏ها دیوار کشى شده‏اند که در حال حاضر به صورت طاقنماهایى در داخل بنا دیده مى‏شوند.

پوشش بنا گنبدى و ضربى است و در ساقة گنبد، معمار با به کارگیرى آجر به طریق خفته راسته یک نوار زیک زاک ایجاد نموده که ساقه گنبد را دور مى‏زند و این امر تقلیدى از پوشش گنبد مسجد جامع خواف مى‏باشد.

طاق‌ها عموماً جناغى و گنبد نسبتاً بلند و رفیع است. سطح داخل دیوارها تا پاکار گنبد، گچ اندود گردیده است. نورگیرهاى مزار، پنجره‏هاى آهنى و گچى هستند. در صحن مزار یک سکوى آجرى گچ اندود ایجاد گردیده و بر روى آن دو برجستگى مشاهده مى‏شود که حاکى از این است که دو نفر در این مکان مدفون شده‏اند.

معمار بنا سعى کرده سطح خارجى بنا را با فاصله دادن آجرها از همدیگر نماسازى کند. این اقدام به اضافة هیئت کلّى بنا، مقبره اسماعیل سامانى را در ذهن تداعى مى‏کند. مزار در قسمت غربى و شمالى داراى الحاقاتى از خشت و گل بوده که فروریخته است. در فاصله هشتاد مترى غرب مزار، حوض انبارى است که شباهت فراوانى به حوض انبار مزار کبودانى دارد. پوشش گنبدى مخزن تا اواسط گنبد دو پوشه و در پوشش خارجى گنبد جهت صرفه جوئى یک رج آجر و یک رج قلوه سنگ به کار رفته است.

شاهزاده‏هاى شیرخانه با توجّه به سبک معمارى ساختمان مزار، در بین قرن‏هاى هشتم و نهم هجرى قمرى در خواف زندگى مى‏کرده‏اند که احتمالاً از اعقاب ملوک خواف بوده‏اند.

این بنا به شماره 7479 و در تاریخ 12/11/1381 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده