مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى ـ کوه ترشیز گناباد

مشهور به «کمرزیارت»، بقعة این امامزاده پس از عبور از پاسگاه شهید سالارى و به فاصله 10 کیلومترى جادة آسفالته و در قلّه کوه جیز یا ترشیز واقع شده و از پاى کوه تا مرقد امامزاده، باید از 472 پله کوچک و بزرگ عبور نمود تا به ارتفاع دو هزار مترى از سطح دریا رسید. در دو طرف این پلّه‏ ها، درختان پسته کوهى و گز به چشم مى‏ خورد.

ساختمان بقعه که در گذشته تنها سنگ چین بود، در دو دهة قبل با همت افراد خیّر، به صورت دو اتاق تو در تو ساخته شد که اتاق اول آن را مرقد امامزاده تشکیل مى‏دهد و به ابعاد 7×6 متر است و در آن از جانب شمال باز مى‏شود. اتاق کوچکى در قسمت مشرق قرار دارد که ابعاد آن 2×3 متر است. در وسط اتاق مرقد، ضریح بسیار جالبى با استفاده از آلومینیوم و با شبکه‏هاى چوبى و طرح ضریح‏هاى اصفهان ساخته و بر روى قبر نصب است و ابعاد آن 80/1×20/2 متر مى‏باشد. داخل این ضریح، ضریح آهنى کوچکى قرار دارد. ایوان بقعه که رو به شمال است. صحن کوچکى به مساحت 150 متر با تسطیح کوه پدید آورده‏اند و در شرق آن نیز یک فضاى صد مترى تعبیه کرده‏اند.

طرح جامع توسعة بقعه در حال اجراست و در سال 1370 راه پلّه بقعه ساخته و در سال 1383 جادة آن آسفالت شد. زایر سرا در سه طبقه با 700 متر زیر بنا، و سالنى به مساحت دویست متر و یک سالن دیگر به مساحت چهار صد متر توسّط افراد خیّر ساخته شد که با این حال چون غیر اصولى بوده، اما باز هم نیاز بقعه را بر طرف ننموده است. به اعتقاد اهالى امامزاده یحیى فرزند حضرت محمّد عابد بن امام موسى کاظم‏‰ است. اما این ادعا منشأ صحیحى ندارد.

سلطان حسین تابنده در خصوص این زیارتگاه مى‏نویسد:

«دیگر از جاهایى که سابقه تاریخى براى مردم دارد محل معروف به «کمر زیارت» مى‏باشد که آن را چاه مزار هم گویند و از زمان‏هاى قدیم مورد توجّه عالیه مردم گناباد بوده و اثر تاریخى آن فقط یک قبر است که در بالاى کوه واقع شده. مردم بدان جا اعتقاد کامل دارند، و چون در نزدیک ارتفاع کوه واقع شده از این رو به کمر زیارت معروف گردیده است. این محل در یکى از کوه‏هاى طرف مغرب گناباد و در بیست و سه کیلومترى غرب عمرانى واقع شده است. نام این کوه و کوه‏هاى نزدیک آن به طورى که آقاى حاج شیخ محمّد حسین صدر افصحى بیلندى نقل از کتابى که نام آن را تاریخ رخى مى‏گفتند کوه جیز به کسر جیم بوده که شهر آباد کوچکى به نام میمند داراى شش هزار نفوس و چندین مسجد و چند هزار باغ در دامنه آن واقع شده بوده، و به طورى که ایشان اظهار مى‏داشتند احمد بن حسن میمندى وزیر سلطان محمّد غزنوى اهل آنجا بوده. ولى نگارنده با جستجوى زیادى که کرده‏ام این کتاب را پیدا نکرده و ندیده‏ام و در کتب فرهنگ فارسى هم نام جیز ذکر نشده است، دربارة شخصى هم که در آنجا مدفون است، مدرک تاریخى به نظر نگارنده نرسید و به طورى که آقاى حاج سیّد مهدى عبادى که از فضلا و وعاظ معروف گناباد مى‏باشند استماع شده و ایشان از مرحوم کربلایى ملا عبّاس شمس الذاکرین دلویکى نقل نموده‏اند،

یکى از فرزندان حضرت سجاد ‰ در آنجا مدفون مى‏باشد و آن مرحوم آن را مستند به مدرک ذکر نموده بوده و آقاى صدر افصحى از یکى از وعاظ گناباد او را ابراهیم بن موسى بن جعفر‰ ذکر کرده‏اند، و بعض دیگر از فضلاى گناباد نام او را یحیى فرزند محمّد بن موسى بن جعفر ‰ گفته‏اند، و بعضى هم احتمال مى‏دهند که از علویین ملازمین امامزاده محمّد فرزند حضرت موسى بن جعفر ‰ که در کاخک مدفون است بوده که پس از
حرکت ایشان با همراهان از طرف ترشیز به گناباد در آنجا وفات یافته و مدفون شده باشد، ولى هیچ کدام مبتنى بر مدرک معتبرى نیست.

این قبر در قسمت بالاى کوه واقع شده و قبلاً فقط مقدار زیادى سنگ روى آن انباشته بوده و ساختمان نداشته، چندى قبل به همّت جمعى از مردان نیکوکار و معتقد گناباد به ساختمانى در آنجا که دیوارهاى آن از آجر و مستحکم است اقدام شده، ولى هنوز به پایان نرسیده و در نظر دارند سقف آن را با تیر آهن بپوشانند.

عامه مردم گناباد و محولات و بلکه جاهاى دیگر در اطراف بدان جا عقیده کامل دارند و براى زیارت مى‏روند و کرامات و خوارق عادات هم نسبت مى‏دهند، و نذرهایى هم مى‏کنند و گوسفند براى قربانى در آنجا مى‏برند و تقسیم مى‏کنند و مخصوصاً گوسفندان داران خیلى بدان جا اعتقاد دارند و
حتى به قرار مسموع از نیشابور و سرخس هم چوپانان براى زیارت بدان جا مى‏آیند و براى معالجه گوسفندان خود
از چشمه آبى که در پایین قبر واقع است کوزه‏اى آب نموده
با خود مى‏برند.

 درویش ژولیده کرمانى به نام رمضان و معروف به ملنگ نیز مجاور آنجا به عنوان خادم بود که بسیار با ایمان و یک نوع حالت جذبه داشت و بعداً به بیدخت آمده خدمت حضرت آقاى صالح علیشاه در طریقت نعمة اللهیه وارد شد. مردم بدو نیز علاقه و عقیده کاملى داشتند، و در جمادى الاولى 1369 قمرى در بیدخت با حال جذبه و با اراده و تصریح به مرگ خود به اختیار خوابیده و جان را به جانان تسلیم نمود
و در صحن مزار بیدخت مدفون گردید و اکنون فرزندش
به نام غلامرضا به جاى پدر در آنجا مجاور و به نام خدمت
در کمر زیارت سکونت دارد. به قرار مسموع در آن محل
مار بسیار است ولى چون مردم آنجا را مقدّس مى‏دانند
اقدام به کشتن مارها نمى‏کنند از این رو مارها هم به کسى صدمه نمى‏رسانند».

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده