مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده هاشم و محتشم ـ بیوه ژن مشهد

بقعة باشکوه این امامزادگان در میان روستا بیوه ژن در 55 کیلومترى شهر مشهد در جادة نیشابور واقع شده و بسیار مورد توجّه اهالى است.

بناى قبلى که از خشت و گل و سنگ بود، در سالیان اخیر تخریب شد و بجاى آن بناى بسیار عالى در دو طبقه احداث شده که داراى ایوان، گنبد و گلدسته است.

ساختمان بنا بر روى تپّه‏اى واقع شده که جهت دسترسى به ایوان آن مى‏بایست از ده پلّه عبور نمود. اتاق مرقد به صورت 8 ضلعى است و هر یک از اضلاع آن 3 و 6 متر مى‏باشد. تمام کف و ازاره حرم با سنگ مرمر و تراوتن پوشش یافته و دیوارهاى آن با آئینه تزیین شده و ابهّت خاصّى به زیارتگاه داده است. در وسط بقعه ضریح 8 ضلعى کوچکى از جنس آب طلا و نقره نصب است که ابعاد هر ضلع آن یک متر مى‏باشد.

بر بالاى این اتاق، گنبد کلاه خودى کوتاه به قطر 4 و ارتفاع 5 متر قرار درد که در ساقة آن 4 پنجره جهت نورگیرى طرّاحى شده و نماى خارجى آن ورق زرد طلایى است و نماى داخل آن را آئینه کارى کرده‏اند. ورودى بقعه در جنوب قرار دارد و از طرف شرق به شبستان بزرگى به مساحت تقریبى 350 متر متّصل مى‏شود و در شمال شرق آن، راه پلّه‏اى قرار دارد که به طبقة دوّم بنا متّصل مى‏شود. بر روى این فضا گنبد کوچکى احداث شده که آن هم با ورق زرد پوشش یافته است.

سنگ قبر بسیار سیاه و قدیمى که ظاهراً از سنگ یشم است در دیوار شرقى اتاق مرقد قرار دارد که کتیبة ذیل بر آن حک شده است: «هذا مرقد السعید الشهید المرحوم المبرور المشکور خواجه ولد یادگار توفّى فى شهر ربیع الاول سنة 981» در شمال غرب دیوار بقعه، آرامگاه مرحوم حجة الاسلام حاج میرزا محمّد آموزگار از علماى بنام منطقه قرار دارد.

تعداد 9 واحد زایرسرا در یک طبقه و حسینیه‏اى در طبقه فوق آن در کنار بقعه احداث شده و تمام نماى خارجى بقعه با آجرهاى سه سانتى و بخشى ازآن با کاشى‏هاى رنگى تزیین شده است. زمین زیارتگاه قریب به 500 مترمربّع است. به اعتقاد اهالى، امامزاده هاشم و محتشم از نوادگان حضرت امام موسى ‰ هستند. اما تاکنون سلسله نسب شریف آنان به دست نیامده است.

بنای قبلی این امامزادگان به شمارة 6666 و در تاریخ 10/10/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

حاج آقا اجرکم عندالله!
کاشکی تصویری هم از بقعه ها می ذاشتین!
http://www.hegzaco.com
انشاءالله بزودی!!!

باسلام و احترام.. در جاده روی تابلو نوشته شده نوادگان اما سجاد(ع)  ولی در معرفی اشان نوشتن نوادگان آقا موسی بان جعفر(ع) بفرمایید کدام صحیح است   09158251288 شماره همراه بنده.. متشکرم

سلام . کتاب هزار مزار ایران، استان خراسان رضوی را ملاحظه فرمائید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده