مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد ـ روستاى برج پائین نیشابور

بقعة این امامزاده در میان گورستان بزرگ روستاى برج پائین و در مجاورت باغات روستائیان واقع شده و به مشهور به «سید محمّد و خواجه ریحان برج»، مشهور است.

ساختمان امامزاده به صورت هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن پنج متر مى‏باشد و دو ایوان در شمال و جنوب دارد. در باقى اضلاع شاه نشین و یا صفّه‏اى ایجاد شده و تمام دیوار خارجى آن با آجرهاى سه سانتى مترى تزیین شده است.

ورودى اصلى بقعه از جانب شمال است و دو در نیز در جنوب و غرب دارد. بر فراز بقعه، گنبدى کلاه خودى به ارتفاع بیش از سه متر قرار دارد که اخیراً ایزوگام شده است. در وسط بقعه، ضریح آهنى به ابعاد 2×80/1 و ارتفاع در متر قرار دارد که با رنگ طلایى نقّاشى شده است. این بنا مربوط به اوایل دورة قاجاریّه است و در سال 1386 هـ . ق مرمّت شده و تابلویى در آن وجود داشت که سیّدى محمّد را ابوطالب محمّد بن امام زین العابدین ‰ معرّفى کرده بود. این تابلو که زیارتنامه خطّى به سال 1301 هـ . ق را داشت متأسّفانه چند سال است به سرقت رفته است. اگر نوشته تابلو که خفته در مزار را ابوطالب محمّد و نوادة امام زین العابدین ‰ معرّفى کرده را صحیح بدانیم. مى‏توان با سیّد ابوطالب محمّد بن جعفر بن عیسى بن على بن حسین الاصغر بن امام زین العابدین‏‰ تطبیق داد زیرا شیخ الشرف، عبیدلى نسّابه، از سکونت عمومى او محمّد بن عیسى و برادرزادة او على بن جعفر بن عیسى در نیشابور خبر دده و سرانجام نسل ابوطالب محمّد را در جرجان، قم و نیشابور ذکر مى‏کند و مى‏نویسد او فرزندى بنام عیسى داشته که از او سیّد محمّد بن عیسى به وجود آمده که در نیشابور مى‏زیسته‏اند.

بنای خواجه محمّد ریحان به شمارة 20482 و در تاریخ 12/10/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده