مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ روستاى گرماب نیشابور

بقعة این امامزاده در میان روستاى گرماب، در 38 کیلومترى غرب شهر نیشابور واقع شده و به «ابوالقاسم و ابو جعفر» مشهور است.

شالودة بنا از سنگ لاشه و ملاط گچ و خشت و گل ساخته شده و سپس با آجر مستحکم گشته و از یادگارهاى دورة صفویّه است. بقعه از خارج به صورت مربع و به ابعاد 10×10 متر است و در جنوب و شمال درى دارد اما درِ اصلى آن از جانب جنوب باز مى‏شود و در هر جهت دو صفه کوتاه با طاق هلالى دارد.

در وسط بقعه، صندوق منبّت کارى بسیار جالبى با کتیبه‏هاى فراوان وجود داشت که متأسّفانه در گوشه‏اى از
زیر زمین انبار بقعه گذاشته شده و بجاى آن ضریح آهنى به ابعاد 80/1×3 و ارتفاع 20/2 متر و با رنگ زرد از مرقد محافظت مى‏کند.

ارتفاع دیوار بقعه حدود 6 متر است و چهار زاویة آن را با ایجاد چهار طاقنما با گوشواره به دایره تبدیل نموده
و در نتیجه گنبد عرقچینى بنا بر آن استوار ساخته‏اند.
این گنبد از خارج به صورت عرقچینى مطبّق است و بر روى آن یک سازة آهنى قرار دارد و به شکل کلاه خودى به ارتفاع 6 متر در آورده‏اند:

تمام ازارة بقعه را با سنگ گرانیت پوشش داده و دیوارها را گچ اندود نموده‏اند. در تابلویى که بر دیوار بقعه قرار دارد امامزاده ابو جعفر را ملقّب به ابوالقاسم و فرزند موسى مبرقع و فرزند امام رضا ‰ معرّفى نموده است. در زیارتنامه دیگرى که در غرب دیوار نصب شده، نام امامزاده را جعفر بن الرضا ‰ معرّفى شده است. سرانجام در زیارتنامة دیگرى که بخشى از آن از بین رفته و قدمت یکصد ساله دارد، نام امامزاده را شاهزاده ابوالقاسم بن امام رضا ‰ نوشته شده که اینک به همین نام شهرت دارد.

قبر حجة الاسلام و المسلمین شیخ عبدالرحیم زروندى متوفّاى 1375 هـ . ش در هیمن بقعه است. در شرق بنا نیز تعداد پنج حجره جهت خدّام و زوّار تعبیه شده و در طبقة زیرین که حدود دو متر و توسّط دوازده پلکان راه مى‏یابد، سه حجره و سرویس‏هاى بهداشتى قرار دارد. صندوق نفیس و پر کار بقعه، در گوشه‏اى از همین حجره قرار دارد. زمین زیارتگاه حدود پانصد مترمربع است که به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏شود.

این بقعه در گذشته، منزلگاهى براى کاروانیانى بوده که به صورت پیاده از روستاهاى جنوبى و جنوب شرق نیشابور قصد زیارت شاهزاده حسین اصغر مدفون در بخش سرولایت نزدیک روستاى برزنون را داشتند، از این محل عبور مى‏کردند و در مسیر رفت و برگشت شبى را در جوار این امامزاده بسر مى‏بردند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده