مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبدالعزیز ـ مشهد

 

بقعة این امامزاده در خارج از روستاى دهسرخ در 50 کیلومترى شهر مشهد و در جاده نیشابور، بر روى تپّه‌ای با چشم انداز فوق العاده زیبا واقع شده و مشهور به «سیّد عبدالعزیز» است.

هستة مرکزى بنا به صورت 8 ضلعى است و هر یک از اضلاع آن به اختلاف بین 2 و 4 متر مى‏باشد و درِ آن از جانب مشرق باز مى‏شود و درى در جانب مغرب دارد. دو پنجره جهت نورگیرى در شمال و جنوب آن طرّاحى شده و در وسط اتاق، صورت قبرى است که توسّط ضریحى آهنى به ابعاد 20/2×30/1 متر محافظت مى‏شود. گنبد بنا به شکل شلجمى و به قطر 6 و ارتفاع 6 متر از آجر ساخته شده و با رنگ سبز نقاشى شده است. کف و ازارة حرم تا یک متر با سنگ مرمر آراسته شده و چهار طاقچه در اضلاع دو متری بنا احداث شده است. این بنا در حدود 80 سال قبل ساخته شده و در سالیان اخیر اطراف آن مسطح و قصد احداث بناى بزرگتر را دارند.

بنای اصلی متعلّق به دورة قاجاریّه بود که به شمارة 6669 و در تاریخ 10/10/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده بود که متأسّفانه در سالیان اخیر تخریب شد.

صحن اصلى این زیارتگاه قریب به هزار متر مربع است که به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏شده است. در شرق صحن الحاقى، زایر سرا با 17 اتاق، سرویس‏هاى بهداشتى، آشپزخانه در مساحت 200 متر مربّع احداث شده و کل مجموعه حدود یک هکتار است.

به اعتقاد اهالى، امامزاده سیّد عبدالعزیز فرزند عبداللَّه بن امام موسى کاظم ‰ است که ظاهراً بین عبدالعزیز و عبداللَّه چندین واسطه از قلم افتاده است زیرا علماى انساب براى عبداللَّه بن موسى‏ ‰ فرزندى بنام عبدالعزیز ثبت نکرده‏اند. اشعار ذیل در مدح امامزاده سیّد عبدالعزیز سروده شده است:

مــزار سـیدى والاسـت اینجا                                پریشان از غمش دلهاست اینجا

یقین دارم که این فرزند از مهر                                 کنـار  مادرش زهراسـت اینجا

گلــى زیبا در اینجا گشته پرپر                 شـده  ده سـرخ از بویش معطر

اگر خواهی نسـب از او بدانى                  عزیزاست زادة موسى بن جعفر

دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ , ۲۳:۳۳ محمدباقر تمسکنی
در بقعه سید عبدالعزیز از قول دکتر محمدمهدی فقیه بحرالعلوم نوشته اند که وی سیدعبدالعزیز بن فخرالدین ملک بن محمد بن نظام الدین بن ابوجعفرمحمد بن فخرالدین ابی القاسم علی بن حسین بن زید بن ابی القاسم علی فخرالدین بن زید بن ابی القاسم علی بن محمدنقیب بن ابی محمد یحیی بن محمد بن احمدزباره بن محمدالاکبر بن عبدالله مفقود بن حسن مکفوف بن حسن افطس بن علی اصغر بن امام سجاد(ع).
در کتاب مزارات ایران نیز دو احتمال دیگر آمده که هر دو مورد حسینی افطسی میباشند:سیدعزیز جلال الدین بن علی عمادالدین بن محمدجلال الدین بن یحیی عمادالدین بن هبة الله رکن الدین بن علی بن محمد بن محمد بن محمد بن یحیی نقیب بن محمد بن احمد زاهد بن محمدزباره بن عبدالله مفقود بن حسن مکفوف بن حسن افطس بن علی اصغر بن امام سجاد(ع)؛ سید عزیز بن هبة الله بن علی بن محمدبن محمدبن یحیی نقیب بن محمدبن احمد بن محمد بن عبدالله مفقود بن حسن مکفوف...بن امام سجاد(ع) و البته احتمال اخیر ضعیف شمرده شده و احتمالا در سبزوار باشد.
آنچه ما نوشتیم به صواب نزدیک تر است زیرا برخی از سادات حسینی منطقه به این نسب ختم میشوند .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده