مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمود ـ طالقان

بقعة این امامزاده در روستای کلارود که دارای پانزده خانوار جمعیّت می‌باشد، در حدود چهل کیلومتری شهرک واقع شده است.

این بقعه در ضلع جنوب غربى روستا و در سینه‏کش غربى، تنگه‏اى که اهالى آن را میان تنگه مى‏نامند، بناى قدیمى وجود دارد که به امامزاده محمود شهرت دارد. بناى امامزاده شامل برج مقبره‏اى دایره‏اى شکلى است که داراى دیوار قطورى مى‏باشد که طى چند سال اخیر گنبد آن فرو ریخته است. درِ ورودى امامزاده به سمت مشرق و در آستانه در ایوانى احداث شده است که سقف ایوان و بناى امامزاده یکپارچه و متصل به هم شیروانى شده است. در داخل امامزاده معجر چوبى روى قبرى که فاقد هرگونه نوشته مى‏باشد، قرار دارد این معجر فاقد هرگونه تزئین مى‏باشد.

مصالح برج مقبره‏اى امامزاده از سنگ لاشه و ملات گچ سنّتى مى‏باشد اما مصالح ایوان الحاقى به بنا از سنگ لاشه، ملاط گل و داراى ستون‏هاى چوبى است.

نماى داخلى بقعة اصلى گچ مالى شده و داراى نظم و ترتیب مشخصى نمى‏باشد. نماى ایوان الحاقى از داخل با سیمان خاکسترى رنگ اندود شده است.

در ضلع جنوب غربى امامزاده درخت سرو کهنسالى وجود دارد که قطر آن 50/4 سانتی‌متر مى‏باشد و به‏نظر مى‏رسد بیش از چهارصد و پنجاه سال از عمر آن مى‏گذرد. همچنین درخت چنار کهنسالى در ضلع شمال شرق امامزاده وجود دارد که پیرامون تنة آن حدود سى متر مى‏باشد، در کنار امامزاده در سه دهه اخیر مدرسه‌ای ساخته شده و براى جلوگیرى از احتمال سقوط بدنه چنار به داخل مدرسه اقدام به بریدن بدنه آن کرده‏اند.

در ضلع شمال شرقى امامزاده مدرسة روستا و در ضلع جنوبى آن قبرستان وسیعى قرار دارد که به‏نظر مى‏رسد متعلّق به قرون اوّلیّة اسلامى باشد.

دربارة شخص مدفون در بقعه، اطّلاع دقیقی به دست نیامده است. برخی او را از فرزندان و عدّه‌ای دیگر او را از نوادگان حضرت امام موسی کاظم ‰ می‌دانند.

این بناى ارزشمند به شمارة 7234 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده