مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره شیخ (پیر) حسین الهى ـ طالقان

در مرکز روستاى دیزان و در ضلع جنوبى مسجدِ روستا، برج مقبره‏اى وجود دارد که از بیرون دایره و از داخل شش‏ضلعى بوده و داراى گنبد دو پوشه‏اى است که از داخل عرق‏چین و از خارج رُک مى‏باشد.

نماى داخلى بنا عبارت از شش طاق‏نما مى‏باشد که در داخل اضلاع شش‏گانه احداث شده و داراى طاق جناغى مى‏باشند. تمامى سطوح داخلى بنا با گچ اندود شده و در ورودى بنا نیز که در داخل ضلع جنوبى بنا احداث شده درگاه کوچکى است که امکان ورود و خروج را فراهم مى‏نماید.

در داخل بقعه قبرى وجود دارد که روى آن صندوق چوبى به عنوان معجر قرار داده شده که فاقد هرگونه ویژگى هنرى‏مى باشد. چند سنگ قبر متعلّق به قرن 11 و 12 هـ . ق در داخل امامزاده وجود دارد که ظاهراً از قبرستان اطراف امامزاده به آن‏جا منتقل شده است.

نماى خارجى مقبره با گچ اندود شده و گنبد آن را با ورق گالوانیزه (شیروانى) پوشیده‏اند. در حال حاضر اهالى روستا مشغول احداث اتاق بزرگى در جنوب امامزاده مى‏باشند که قرار است به‏عنوان نمازخانه و کفش کنِ مقبره از آن استفاده شود. درِ ورودى بقعه داخل راهرویى قرار گرفته که حد فاصل میان مقبره و اتاق الحاقى احداث شده است.

در مورد نام صاحب این بقعه در بین اهالى اختلاف نظر وجود دارد. برخى او را شیخ حسین، گروهى او را پیر حسین و تعدادى نیز ملاحسین دیزانى معرفى مى‏نمایند. گفته مى‏شود او از عارفان یا فقیهان عصر خود بوده و مریدان زیادى‏داشت.

برخی نیز از او با عنوان امامزاده حسین یاد می‌کنند که با چهار واسطه به امام سجّاد ‰ نسب می‌رساند.

با توجّه به شواهد و مدارک به دست آمده از جمله سنگ قبرهای موجود و سب بنا به نظر مى رسد قدمت آن به قرن دهم و یازدهم تعلّق داشته باشد.

این بناى ارزشمند به شمارة 7050 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده