مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ نظرآباد

بقعة این امامزاده در سه کیلومترى روستاى تنکمان و در دو کیلومتری شرق کریم آباد و شرق زمین‌های کشاورزی معروف به تکیّه، حدّ فاصل تنکمان وینگى امام، در جادّه کرج به اشتهارد و در پنج کیلومتری جنوب هشتگرد قرار دارد.

این بنا متعلّق به دورة صفویّه مى‏باشد، امّا در سالیان اخیر مرمّت شده و فاقد گلدسته است. بنای بقعه شامل یک اتاق چهار گوش است که در بالا فیل گوش به دایره تبدیل شده و گنبدی یک پوست دور آن ایجاد گردیده است. دو تالار مستطیل شکل با سقف مسطح چوبی یکی در قسمت غرب به عنوان محل استراحت زنانه و دیگری در قسمت شرق به عنوان محلّ استراحت مردانه و دو ایوان نسبتاً کم عرض با سقف مسطح چوبی در شمال و جنوب آن ساخته شده است. این دو تالار پس از بازسازی به بقعه افزوده شد، و اتاق آرامگاه نیز بجز اندود کاهگل و سفید کاری و مرمّت‌های جزیی تغییر چندانی پیدا نکرده است.

قدیمی ترین آثار موجود در بقعه، سنگ قبرهایی است که برای حفاظت بیشتر زیر ستونهای چوبی ایوان و یا در راه پلّه پشت بام کار گذاشته شده  اند که سالهای 1216 و 1262 و 1297 هـ.ق را نشان می‌دهند. درختان کهن‏سالى پیرامون بقعه وجود دارد که فضاى مناسبى را پدید آورده است. زمین زیارتگاه حدود 5000 مترمربّع مى‏باشد که به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏شود.

در تابلویی که بر دیوار بقعه نصب شده است، امامزاده
سیّد ابراهیم با هشت پشت به امام جعفر صادق ‰
نسب می‌رساند که در سلسله نسب آن اسامی ذکر شده که قابل تأمّل بیشتر است.

این بنا به شمارة 19167 و در تاریخ 3/3/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده