مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ کش‏رود طالقان

بقعة این امامزاده در شرق مسجدِ روستاى کش‏رود و در 20 کیلومتری شهرک طالقان واقع شده و به شاه ابراهیم مشهور است.

بنا شامل برج دایره شکلى است که داراى پلان مدوّر بوده و گنبدى مخروطى شکل که از داخل عرق‏چین و از خارج رُک مى‏باشد، آن را پوشانده است.

نماى بخشى از بدنه داخلى بقعه با گچ اندود شده و کف و قسمتى از بدنه آن که تا حدود دو متر مى‏رسد، با کاشى 15×15 سانتى متر تزیین شده است. در بدنه جنوب شرقى برج پنجره کوچکى تعبیه شده که بخشى از روشنایى داخل را تأمین مى‏کند و عمل تهویه هوا را انجام مى‏دهد. داخل بقعه و روى قبر امامزاده، ضریح چوبى قرار دارد که فاقد هرگونه ویژگی هنرى است و به ضلع جنوبى و غربى بقعه، اتاقى الحاق شده که به عنوان نمازخانه امامزاده از آن استفاده مى‏شود. نماى داخلى این اتاق نیز با گچ اندود شده و سقف آن با تیرهاى چوبى و تخته پوشانده شده است. اتاق الحاقى سمت جنوب داراى دو پنجره کنار هم مى‏باشد که روشنایى آن را تأمین مى‏نماید. نماى خارجى این اتاق و برج اصلى با سیمان سفید اندود شده و سقف هر دوى آن‏ها با ورق گالوانیزه پوشانده شده است. هم‏چنین ضلع غربى اتاق الحاقى ایوان موقّتى تعبیه شده که به عنوان کفش کن از آن استفاده مى‏شود.

بنا به گفته کهن‏سالانِ روستا، این امامزاده قبلاً داراى دالان‏ها و راهروهاى زیبایى با طاق جناغى بوده که ارتباط آن را با مسجد محلّ برقرار مى‏کرده است. متأسّفانه، در یکى دو دهه اخیر همه آن‏ها را تخریب نموده و این اتاق الحاقى را به بناى مقبره اضافه کرده‏اند.

داخل بقعه امامزاده نوشته‏اى در قابى قرار دارد که در آن شجره‏نامة امامزاده را این گونه نوشته است: «آیت اللَّه العظمى سیّد مرتضى علم الهدى در کتاب کنزالانساب، صفحه 59 و ثقة الاسلام سیّد نجم‏الدّین در کتاب المجدى فى الانساب صفحه 59 و در کتاب بحرالانساب صفحه 44 آورده‏اند: امامزاده ابراهیم ابن موسى الکاظم ‰ یکى از فرزندان ارشد حضرت موسى ابن جعفر ‰ است».

این نوشته که از شیخ على فلسفى است، اعتبارى ندارد و متأسّفانه در اکثر بقاع متبرّکه نیز به چشم مى‏خورد. در مورد شخص مدفون در این بقعه، یقین داریم که فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر ‰ نیست.

اطراف بقعة امامزاده و به‏خصوص در ضلع جنوبى آن، قبرستان وسیعى وجود دارد که در حال حاضر نیز اهالى روستا اموات خود را در آن دفن مى‏نمایند. بعضى سنگ قبرها در محوّطه امامزاده مشاهده شد که بیش از 200 سال داراى قدمت مى‏باشد.

با توجّه به سبک معمارى برج اصلى مقبره و مقایسة آن با موارد مشابه، به نظر مى‏رسد قدمت تاریخى این امامزاده حدّاقل به قرون هفتم و هشتم هجرى تعلّق داشته باشد.

این بناى ارزشمند با شماره 7238 در تاریخ 13/11/81 در فهرست آثار ملّى به ثبت رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده