مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسماعیل ـ سبزوار

بقعة این امامزاده در نُه کیلومترى جنوب غرب شهر داورزن، پس از روستاى مزینان و در ابتداى آبادى بهمن آباد قرار دارد و به «امامزاده سلطان سیّد اسماعیل» مشهور است.

بناى این بقعه، بسیار با شکوه و متعلّق به دورة صفویّه است که در گذشته، دو بقعة مجاور هم در محوّطه‏اى محصور واقع بوده که در اصل، به صورت مجموعه‌ای شامل آب انبار، حجرات و زایرسرا بود و امروزه از آن فقط بناى امامزاده اسماعیل و امامزاده سیّد حسین باقى مانده است.

بناى اصلى، به نام بقعة «سیّد اسماعیل» معروف است و بنایى نسبتاً بزرگ شامل بقعه، صحن حیاط، ایوان و راهروى ورودى مى‏باشد که از خشت و آجر ساخته شده است. نقشة بقعه به صورت چهار ضلعى مى‏باشد که از داخل به وسیلة گوشواره‏هاى سادة لچکى، به هشت ضلعى تبدیل شده و گنبدى دو پوش بر روى آن استوار کرده‏اند. ارتفاع گنبد، به 15متر مى‏رسد. بناى اصلى در جهت غربى خود داراى حیاطى مى‏باشد که ایوانى در جبهة شمالى آن قرار دارد. صحن حیاط، داراى ابعاد 11×13 متر است و از جانب غربى به وسیلة دالانى به ابعاد 2×23 متر، به بیرون راه مى‏یابد. در جوانب این دالان، مقابرى وجود دارد که قدیمى‏ترین آن‌ها به تاریخ 1071 هـ . ق است.

گنبد بنا از داخل به صورت کلاه‏خودى و از خارج به صورت کلاه‏درویشى مطبق و به قطر ده و ارتفاع هفت متر مى‏باشد. ازارة مرقد را با سنگ مرمر پوشش داده و سپس آن را گچ اندود نموده‏اند. در فیل‏پوش‏ها، رسمى‏بندى اجرا شده و در وسط بقعه، ضریح آلومینیومى بزرگ به ابعاد 5/2×3 و ارتفاع 8/2 سانتى‏متر قرار دارد.

مدخل اصلى بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود که در جانبین آن، دو سکّو جهت نشستن دارد. در همین قسمت، ایوان و شبستان بزرگى وجود داشت که پس از تخریب، دوباره به سَبک جدید ساخته شد. مساحت این ایوان و شبستان، بیش از 150 متر مى‏باشد. در ایوان ورودى به شبستان، کتیبه‏اى بر کاشى لاجوردى نقش بسته که بر آن متن ذیل نوشته شده است: «السلام علیک ایّها العبد الصالح السلطان سیّد اسماعیل».

شخص مدفون در بقعه را از نوادگان امام هفتم ‰ مى‏دانند. صحن بقعه به ابعاد120×120 متر است که در گذشته، دور تا دور آن حجرات و زایرسرا تعبیه شده بود.

این بنا، به شمارة 14343 و در تاریخ 16/12/1384 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده