مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه معین الدّین جوینى ـ سبزوار

این آرامگاه در میان روستاى انداده، بخش جوینِ شهرستان سبزوار واقع شده است. بقعه از خشت و گل ساخته شده و شامل دو ایوان کوتاه در شمال و شرق و حرم مربّع شکلى به ابعاد 3×4 متر است که بالاى آن گنبدى عرقچینى به قطر چهار و ارتفاع تقریبى سه متر است. بنا به جهت فرسودگى و عدم رسیدگى به آن آسیب جدّى دیده و خوف ریزش آن مى‏رود. با توجّه به سبک بنا معلوم مى‏شود که از بناهاى قرن یازده هجرى است. که در زمان صفویّه مرمّت شده و اینک از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال مرمّت است. در جوار این آرامگاه، آرامگاه شهداء جنگ تحمیلى احداث شده و قبرستان عمومى روستا در جوار بقعه است.

معین الدّین جوینى از مشایخ و وعاظ جوین در قرن هشتم هجرى قمرى و از جمله نویسندگان و شاعران معروف عصر خود است. وى در اشعارش معین و به ندرت معینى تخلّص مى‏کرد و از دولتشاه به بعد، از همه جا او را با لقب شعرى معینى یاد کرده‏اند.

وى از مشاهیر ادبا و شعراى صوفیه مى‏باشد که نخست علوم ظاهرى را از فخرالدّین اسفراینى اخذ کرده و سپس داخل حوزة ارشاد شیخ سعدالدّین حموى گردیده است.

معین الدّین اطلاعات دینى خود را همراه عرفان آمیخته تا سخنش دلنشین گردد. تحصیلات اولیه‏اش را در جوین گذراند و پس از طى مدارج کمال در علم به شاگردى فخرالدّین بهشتى مؤلف «شرخ فرایض» اختصاص یافت و در تصوّف مرید و پیرو خاندان «شیخ سعد الدّین حموى» گردید.

معین در عهد سلطنت ابو سعید بهادر (736) از خراسان به عراق و آذربایجان سفر کرده و محل عنایت خواجه غیاث الدّین محمّد بن رشید الدّین فضل اللَّه وزیر قرار گرفت و در همدان اقامت گزید و سپس از آن‏جا به بغداد و مکّه و مدینه رفت و بعد از اداى فرایض به خراسان بازگشت.

اثر معروف او به نثر فارسى کتاب مشهور «نگارستان» است که به تقلید از گلستان شیخ اجل سعدى در عهد سلطان ابوسعید و وزیرش غیاث الدّین محمّد نگارش یافته و به نام مراد معین الدّین یعنى سعدالدّین یوسف حموى آراسته شد. در تصنیف این کتاب مشوق او پدرش بوده است. نگارستان به سال 735 هـ . ق به اتمام رسید و معین الدّین آن را به هفت باب تقسیم کرد:

1. مکارم الاخلاق 2. در صیانت و پرهیزگارى 3. در حسن معاشرت 4. در عشق و محبّت 5. در وعظ و نصیحت 6. در فضل و رحمت 7. در فوائد متفرقّه.

هر یک از ابواب، همراه با حکایات کوتاهى است به شیوة سعدى و نثر و نظم در هم آمیخته که تا میزانى توانسته است آثار قلم آن استاد را در طریق دشوار انشا نماید و توفیقى در پیروى از آن شناسایى راه حاصل نماید.

در «کشف الظنون» آمده است که ابتداى این کتاب با جملة حمد و سپاس خدایى را که از الخ... شروع شده و به نام بهادرخان آن را تألیف کرده است.

مشایخ بحرآباد آن کتاب را پیشکش الغ بیگ گورگان کردند به وقتى که سلطان مشارالیه در محل یورش عراق به زیارت اکابر بحرآباد آمده بود و پادشاه دستور داد تا آن کتاب را به خوب‏ترین خط نوشتند و دائماً آن را مطالعه می‌نمود و پسندیده داشت و آن کتاب در ماورالنهر شهرتى عظیم یافته بود اما در خراسان کم به دست مى‏آمد و الحق نسخه مستعدانه، از اشعار اوست:

از زلف پریشان تــو آشفته تــرم مــن‏

در کوى تو سر گشته چو باد سحرم مـن‏

چون گل به هواى تو گریبان زده‏ام چاک‏

شب تا به سحر غـرقه به خون جگرم من‏

تا بـود که بیابیــم ز گلستان تــو بویى‏

عمریست که چـون باد صبا در بدرم من

 این آرامگاه به شمارة 1127 و در تاریخ 16/6/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده