مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

قرقیزستان بازسازی مقبره آصف بن برخیا را تکمیل می کند

مقامات موزه امیدوارند که تلاش ها برای بازسازی این مکان تاریخی آن را برای گردشگران جذابتر نماید.

کار احیای مقبره آصف بن برخیا در اوش که در قرن هفدهم در پای کوه سلیمان ساخته شده و اکنون بخشی از مجتمع موزه ملی باستان شناسی است در حال به پایان رسیدن است. کار بر روی این مقبره از اوائل تابستان امسال آغاز شده است و قرار است در 31 اوت روز استقلال این کشور به پایان برسد.

نقش کوه سلیمان

تخت سلیمان که مردم محلی آن را سلیمان-تو نیز می نامند به معنای تخت پادشاهی حضرت سلیمان است. یونسکو در سال 2009 این کوه که تقریبا 200 متر ارتفاع دارد و دارای پنج قله است را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

این مکان به نام آصف بن برخیا است که یک شخصیت افسانه ای است و یکی از دستیاران حضرت سلیمان بوده است. در افسانه ها آمده است پس از اینکه برخیا فوت می کند سلیمان دستور داد وی را در پای این کوه دفن کنند.

تاریخ این مقبره به قرن هفدهم باز می گردد. بازدیدکنندگان ابتدا یک سازه 7 در 9 متری می بینند که گنبدی بر روی آن قرار دارد که قطر آن 4.5 متر است. در داخل آن، یک ورودی دارای تو رفتگی و بسیار مزین و یک فضای داخلی به شکل هشت وجهی با ارتفاع 2 متر دیده می شود.

عبدالرحیم تورگون بایف رئیس مجتمع موزه ملی باستان شناسی به آسیای میانه آنلاین گفت: «این موزه آخرین بار در سال 1983 بازسازی شده است و در سال 2000 بطور جزئی نوسازی شده است. دولت توجه ویژه ای به حفظ آثار فرهنگی و تاریخی دارد. ... در مجموع 270,000 سوم قرقیز (5,600 دلار) به این پروژه اختصاص داده شده است، در حالیکه خیرین نیز 60,000 سوم قرقیز (1,200 دلار) به آن افزوده اند. این پول برای عطسه کردن در موزه هم کافی نیست.»

کارگران در حال تعمیر ترک ها و حفظ طرح اصلی داخلی و خارجی مقبره هستند، اما با ایزوله کردن این سازه را مدرن سازی نیز می کنند.

تورگون بایف افزود: «یک حصار زینتی از این مقبره در برابر تجاوز و تخریب حفاظت خواهد کرد. محوطه مجاور زیباسازی خواهد شد و با نورپردازی جدید تکمیل خواهد شد.»

تجدید حیات گردشگری برای قرقیزستانی ها و خارجیان

این بهبودها همزمان با این انجام می شود که اوش می کوشد تا جاذبه هایش برای گردشگران را احیا کند.

شورش های نژادی ژوئن 2010 تعداد گردشگران مجتمع موزه ملی باستان شناسی را در سال های 2011-2010 به صفر رساندند، اما مقامات اکنون شاهد تجدید حیات گردشگری هستند.

تورگون بایف گفت: «در طی شش ماه گذشته تقریبا 100,000 نفر از جمله 2,000 گردشگر خارجی از مجتمع موزه ملی دیدن کرده اند. در حالی که این تعداد بیشتر از تعداد نومیدکننده بازدیدکنندگان 2011-2010 است که بسیار کم بوده و به گفته موزه نزدیک به صفر بوده است، هدف جذب بیشتر بازدیدکنندگان است.»

ساحره نظروا یکی از ساکنان اوش به آسیای میانه آنلاین گفت: «مکان تاریخی مانند کوه سلیمان کارت ویزیت اوش است. این چیزی است که شهر بخاطر آن شناخته می شود و نشان دهنده میراث فرهنگی آن است. ... [مقامات] با تلاش برای انتقال ارزش و تاریخچه آن به مردم امروز و نسل های آینده کار خوبی انجام می دهند.»

ارتباط با گذشته

دانشمندان می گویند که این مقبره یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی اوش است.

خیر الله عبیدالایف رئس بخش نمایشگاه این مجتمع به آسیای میانه آنلاین گفت: «اولین مقبره ... بر اساس سنت های مکتب معماری فرغانه ساخته شده بود و در قرن هیجدهم ظاهر کنونی را پیدا کرده است. بقایای یک سازه سوخته که مشابه معماری قرون یازدهم و دوازدهم است در زیر پایه های این ساختمان یافت شده است.»

قدیر مالکوف رئیس موسسه تحقیقاتی مذهب، قانون و سیاست گفت: «حفاظت و احیای مکان های تاریخی از جمله مکان های مذهبی کمک دولت [به حفظ میراث قرقیزستان] است. این حسی مثبت و حیاتی است که دولت به آثار روحانی توجه می کند. لازم است همه این میراث فرهنگی به مردم بویژه جوانان نشان داده شود، تا نه تنها اسلام ترویج داده شود، بلکه سطح اکتساب فرهنگی و تحمل بالا رود.»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده