مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده دو خواهران خیابان دو خواهران

در وسط بقعه بر روى سکوى چهل سانتى مترى، ضریح نقره اى زیباى امامزادگان قرار دارد که طول آن 30/1 و عرض آن یک متر و ارتفاع آن 80/1 سانتى متر است. سه پنجره در ساقه کوتاه گنبد جهت نورگیرى تعبیه شده است. تمام اضلاع بقعه را آیینه کارى نموده و ابّهت خاصّى به این مزار داده اند.

در جلوى بقعه، اتاق الحاقى جدیدى قرار دارد که در سالیان اخیر ساخته شده و به عنوان مدخل و ایوان از آن استفاده مى کنند. معروف است که آنها دختران امام موسى بن جعفر(علیه السلام) و خواهران حضرت امام رضا(علیه السلام)هستند که در موقع عبور حضرت از نهاوند در این شهر وفات یافته و در محلّى به نام محلّه دو خواهران در پا قلعه مدفون مى باشند.

شمس الدین سیّدان مى نویسد: «آرامگاه آنان محقر و از دو اتاق تودرتو تشکیل شده و داراى جاذبه و روحانیّت خاصى است. براى وارد شدن به اطاق اولى که به منزله کفشکن مى باشد باید از هفت پلّه سنگى بالا رفت. صحن امامزاده به اندازه دو پلّه، از کفش کن بلندتر است. بر روى قبرها، صندوق چوبى کوچک ساده اى قرار دارد که تعدادى زیارت نامه به آن آویخته است. بر دیوار بقعه، لوحه اى دیده مى شود که تاریخ تعمیر آن یعنى سال 1366 هـ.ق را نشان مى دهد. در سال هاى اخیر اطاق کفشکن را تبدیل به مسجد نموده اند. در صحن امامزاده شبهاى جمعه دعاى کمیل برگزار مى شود و درب آن روى نیازمندان باز است.»([1])

 



[1]- نهاوند در هزاره هاى تاریخ: 427-428.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده