مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

ویرانی بقعه امام‌زاده شاه ابوالقاسم(ع) فلاورجان!!! + تصاویر

سردر امام‌زاده شاه ابوالقاسم (ع) تخریب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در همین خصوص به خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان، درباره تخریب‌هایی که در محوطه امامزاده شاه ابوالقاسم (ع) روستای فیروزان در فلاورجان اتفاق افتاده است، گفت: جلسه‌ای با حضور فرماندار و مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای در خصوص مرمت و بازسازی این امامزاده نیز امضا شد.

 

محسن مصلحی با اشاره به تخریب سر در ورودی امامزاده شاه ابوالقاسم (ع) ادامه داد: تخریب سردر، اتفاق نادرستی بود که حتی به دلیل خطرات جانی نیز نباید انجام می‌شد، اما متاسفانه این اقدام توسط عده‌ای انجام شد و به همین دلیل لازم است هر چه سریع‌تر سر در امامزاده، مرمت و باسازی شود.

 

اوقاف شهرستان همکاری لازم را ندارد

هم‌چنین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث اصفهان با بیان اینکه امامزاده شاه ابوالقاسم (ع)در سال 1356 ثبت آثار ملی شد، گفت: در حال حاضر این امامزاده چندان وضعیت خوبی ندارد و با وجود ثبت این بنا در زیر مجموعه آثار وقفی، اداره اوقاف شهرستان همکاری لازم در این زمینه را ندارد.

 

ناصر طاهری با بیان اینکه اوقاف باید در مرمت و بازسازی چنین بنایی وارد عمل شود، اظهار کرد: انتظار می‌رود با نظارت میراث فرهنگی اوقاف نیز برای مرمت و بازسازی امامزاده شاه ابوالقاسم (ع) وارد عمل شود.

 

وی تصریح کرد: وضعیت این بنا به گونه‌ای بود که حتی مدیر کل ستاد بحران استان نیز از آن دیدن کرد و حتی اعتباراتی برای مرمت و بازسازی آن در نظر گرفته شد، اما متاسفانه هنوز این اعتبارات تخصیص داده نشده است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث استان اصفهان خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته از تخریب‌های بیشتر هیئت امنا جلوگیری شد، اما متاسفانه در همین مدت تخریب‌های دیگری در اطراف امامزاده (ع) و در محدوده ثبتی میراث فرهنگی صورت گرفت که از طریق دستگاه‌های حقوقی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

 

طاهری اظهار کرد: دستگاه قضایی با هر ارگانی که در این زمینه بدون در نظر گرفتن نظر اداره کل میراث فرهنگی استان وارد عمل شده باشد برخورد می‌کند، حال آن ارگان اداره اوقاف باشد یا هیئت امنای امام‌زاده.

 

ترک‌خوردگی‌ دیوارهای امامزاده عمدی است

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان گفت: بعید به نظر می‌رسد ترک خوردگی‌ و تخریب‌های سردر و قسمت‌هایی از دیوارهای امامزاده خود به خود ایجاد شده باشد و حتما افرادی باعث این اتفاق شده‌اند.

 

فرزین مرادی تصریح کرد: متاسفانه هیچ کس قدردان فعالیت‌های اداره میراث شهرستان در این مکان نیست، به طوری‌که بعد از این اتفاق برای حفظ این اثر، یگان حفاظت میراث شهرستان را در امامزاده و اطراف آن مستقر کردیم تا به دلیل افزایش جمعیت در ماه محرم و صفر کسی امکان تخریب بنا و اطراف آن را پیدا نکند.

 

وی ادامه داد: اداره اوقاف شهرستان اعلام کرده است در صورتی که امام‌زاده تخریب و شرایط برای ساخت بنای جدید فراهم شود، اقدام به ساخت بنایی جدید در این مکان می‌کند. به دلیل این صحبت‌ها مردم محل و هیئت امنای امام‌زاده (ع) بدون در نظر گرفتن تاریخی بودن مکان اقدام به تخریب آن کردند.

 

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان خاطرنشان کرد: در کنار یکی از دیوارهای امامزاده محرابی به عمق یک و نیم متر احداث شده است که این امر برای چنین بنایی با این قدمت بسیار خطرناک است.

 

میراث فرهنگی باید راهی جلوی پای اوقاف بگذارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نظر دیگری دارد و نبود یک راهکار از طرف میراث فرهنگی را عامل اصلی به وجود آمدن این مشکلات دانست و گفت: اداره کل اوقاف با حفظ بناهای میراثی کاملا موافق است و قصد تخریب چنین مکان‌هایی را ندارد.

 

حجت‌ااسلام و المسلمین حسین اژدری اظهار کرد: اداره کل اوقاف زمان زیادی است که از میراث فرهنگی استان اصفهان درخواست تشکیل کمیته‌ای ویژه و انتخاب یک نماینده تام‌الاختیار را برای رفع هر چه سریع‌تر‌ مشکلات میراثی بناهای اوقافی کرده است، اما متاسفانه تاکنون اداره کل میراث استان اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

 

وی با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی در تامین بودجه‌های خود با مشکل مواجه است، افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان نه تنها اقدامی برای مرمت و نوسازی بناهای تاریخی انجام نمی‌دهد، حتی اجازه انجام این کار را به ما هم نمی‌دهد، در حالی‌که با تشکیل چنین کمیته‌ای تمام این مشکلات رفع خواهد شد و سریعتر متوجه اندازه تخریب بنا می‌شویم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به طرح‌های ترمیمی و بازسازی بناهای تاریخی هم‌چون مودت، اظهار کرد: در این طرح‌ها از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌شود، اما میراث فرهنگی بدون سنجیدن وضعیت فقط اداره اوقاف را محدود می‌کند و نه تنها اجازه تخریب و ترمیم بناها را به ما نمی‌دهد، بلکه خود نیز برای ترمیم و یا تخریب بناها اقدامی نمی‌کند، به همین دلیل آثار تاریخی به مخروبه تبدیل می‌شوند.

 

مدیرکل اوقاف استان اصفهان با بیان این‌که گاها مسوولان میراث فرهنگی می‌گویند، اداره اوقاف با آنها همکاری لازم را ندارد، گفت: زمانی که آنها اجازه هیچ کاری به ما نمی‌دهند، چگونه انتظار کمک و همکاری از اوقاف دارند؟!

 

اژدی با بیان این‌که میراث فرهنگی باید راهی را جلوی پای اوقاف بگذارد، ادامه داد: امامزاده شاه ابوالقاسم اگر دارای هیئت امنا ثبت شده باشد، زیر نظر اداره اوقاف فعالیت می‌کند، اما تا این لحظه اداره اوقاف برای تخریب این بنا صحبتی نکرده‌ است زیرا ما نیز به میراثی بودن بناها اعتقاد داریم.

خبر مربوط به تاریخ: یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده