مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده بى بى یون ـ بهبهان { قالند }

امامزاده بى بى یون ـ بهبهان { قالند }

بقعه این امامزاده بر روى تپّه اى در خارج از روستاى قالند، در 14 کیلومترى شمال بهبهان واقع شده و چشم انداز آن زیبا است.

ساختمان بقعه، که از خشت و گل و آجر ساخته شده داراى ایوان، رواق و گنبد مى باشد. اصل بنا در اتاقى به ابعاد 4×4 متر قرار دارد و چهار زاویه آن را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد مخروطى بنا را بر آن استوار ساخته اند. این گنبد به قطر چهار و ارتفاع سه متر است. در وسط اتاق صورت قبرى به ارتفاع 50 سانتى متر از کف بقعه بالا آورده اند و روى آن پارچه سبز کشیده اند.

در شمال بقعه ایوانى به ابعاد 4×2 و ارتفاع چهار متر قرار دارد. در جنوب بقعه نیز اتاقى رو به روى رودخانه فصلى ساخته شد که متصل به اتاق غربى بقعه است. در شرق بقعه نیز اتاقى قرار دارد که توسّط درى به داخل شبستان جنوبى راه مى یابد. در کنار این در، اتاق کوچکى جهت کفشکن طرّاحى شده است. در همین سمت راه پله اى به طرف پشت بام بقعه راه مى یابد.

در کنار بقعه مسجد بزرگى احداث شده و زمین زیارتگاه حدود 1000 متر مربع است که اخیراً آسفالت شده است. به اعتقاد اهالى، امامزاده بى بى یون از فرزندان امام هفتم(علیه السلام)است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده