مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبّاس ـ دهلران { دشت عبّاس }

امامزاده عبّاس ـ دهلران { دشت عبّاس }

بقعه این امامزاده در 45 کیلومترى شرق شهرستان دهلران و در کنار جاده اصلى دهلران ـ اهواز، در میان دشت بزرگ و سرسبزى بنام دشت عبّاس واقع شده است.

بناى این امامزاده در زمان جنگ تحمیلى و اشغال شهر دهلران به دست دشمن بعثى به تلى از خاک تبدیل و به طور صد در صد تخریب گردید. پس از پایان جنگ و در سالهاى 68ـ69 توسّط مدیریت اوقاف و امور خیریّه استان ایلام کار بازسازى بقعه امامزاده عبّاس آغاز شد و بناى باشکوهى پى ریزى گشته که هنوز کار توسعه آن ادامه دارد.

بناى کنونى شامل ایوان، گنبد، حرم و رواق است که به صورت مربع مستطیل در آمده و ایوان اصلى آن در جانب شمال قرار دارد و داراى کاشیکارى است. گنبد بنا به صورت دو پوش و به شکل شلجمى به قطر 8 و ارتفاع 9 متر است که در ساقه آن دو پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. اتاق مرقد به ابعاد 8×8 متر است و در چهار طرف آن رواقهاى مستطیل طرّاحى شده و چندین پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. چشم انداز بقعه زیباست و محوّطه سازى، شن ریز و احداث سرویس هاى بهداشتى و زایر سرا در سالهاى اخیر انجام شده است.

اثر تاریخى قبلى بنا به شماره 21278 و در تاریخ 7/12/1386 در فهرست آثار تاریخى به ثبت رسیده بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده