مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده امیر محمّد ـ بهبهان { خاویز}

امامزاده امیر محمّد ـ بهبهان { خاویز}

بقعه این امامزاده در 15 کیلومترى شمال شرق بهبهان و در میان روستاى خاویز واقع شده است. بنایى تازه ساخت و به صورت مربّع مستطیل به ابعاد 11×20 متر که ایوان آن رو به جانب شمال واقع است و ابعاد آن 4×20 و ارتفاع 4 متر مى باشد.

در بالاى در ورودى به حرم کتیبه زیر نوشته است: «هذا المضجع الشریف المطهّر سیّد الله محمّد اکبر بن آقا محمّد میر بن هاشم بن سیّد ضیاءالدّین بن سیّد موسى بن سیّد ابراهیم بن سیّد عبیدالله بن حضرت ابى طالب(علیه السلام)».

گویند که وى در زمان خلافت معتضد بالله یازدهمین خلیفه عبّاسى به دست رییس اشرف کوفى به شهادت رسید و در این محل معروف به تنگ خاویز به خاک سپرده شد.

اصل مرقد در اتاقى به ابعاد 5×5 متر قرار دارد که روى آن گنبد عرق چینى به قطر 5 و ارتفاع 4 متر احداث شده و در زیر آن ضریح آلومینیومى به رنگ زرد و سفید به ابعاد 5/2×2 متر نصب است. بقعه از چهار جهت درى به داخل دارد. و از جانب مغرب و مشرق به دو شبستان مجاور منتهى مى شود. زمین زیارتگاه حدود هزار متر مربّع است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده