مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ بهبهان {خیابان عدالت }

امامزاده ابراهیم ـ بهبهان  {خیابان عدالت }

مشهور به «شاهزاده ابراهیم»، بقعه باشکوه این امامزاده در خیابان عدالت شهر بهبهان قرار دارد.

بنایى مجلّل و قدیمى که به جا مانده از دوره صفویّه و شامل ایوان، گنبد، حرم و صحن است. مرقد امامزاده در اتاقى به ابعاد 8×8 متر قرار دارد که چهار زاویه آن را با ایجاد چهار طاق نما به دایره تبدیل نموده و در نتیجه، گنبد شلجمى بنا به قطر 6 و ارتفاع 8 متر را بر آن استوار ساخته اند. در ساقه گنبد تعداد هشت پنجره مشبّک گچى تعبیه شده است. کف و ازاره حرم با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقى دیوار، داراى رسمى بندى و نقّاشى مى باشد. در وسط بقعه، ضریح آلومینیومى به ابعاد 2×2 متر با رنگ طلایى قرار دارد.

درِ اصلى بقعه که خود شامل ایوان باشکوهى است، از جانب غرب باز مى شود و راهى نیز در شرق به طرف کوچه دارد. در ضلع جنوب و شمال بقعه، درى به شبستان پیرامون بقعه راه مى یابد. ازاره شبستان ها اخیراً سنگ کارى و موزاییک شده و بالاى آن را با کاشى هاى لاجوردى در زمینه گل و بوته پوشش نموده اند و اشعارى در مدح ائمّه(علیهم السلام)آورده اند.

ایوان بقعه به ابعاد 4×6 و ارتفاع 6 متر است که سراسر با کاشى هاى مختلف پوشش یافته و طاق آن آیینه کارى ظریفى شده است. در جانبین ایوان، دو اتاق قرار دارد که توسّط راه پلّه اى به طبقه دوّم ایوان منتهى مى شود. زمین زیارتگاه حدود چهارصد مترمربّع است که در آن مدرسه علمیّه، در دو طبقه و بیش از 17 حجره قرار دارد.

در ایوان بقعه، نسب شریف امامزاده روى کاشى چنین ثبت شده است: «ابراهیم بن جعفر بن مختاربن حسین بن عبدالله بن زین العابدین(علیه السلام).» امّا همین شجره نامه در ایوان سمت راست بقعه، ابراهیم بن جعفر بن حسن بن مختار بن عبدالله بن امام زین العابدین(علیه السلام)نوشته شده است، که با هم اختلاف فاحشى دارند. درباره این امامزاده بین مردم چنین مشهور است که آن حضرت در محراب مسجدى در بهبهان مشغول نماز خواندن بود، به دست رئیس على اشرف کوفى، در زمان معتصم عبّاسى به شهادت رسیده و جسد مطهّر ایشان کشان کشان به گودالى در شهر آورده شد و در آن جا دفن گردید. مکان ضربت خوردن امامزاده، به مسجد سلطان محراب معروف است. در همین باره شعر دو بیتى در بین اهالى مشهور مى باشد:

ز نسل سجّاد پنجمین پسرم *** قتیل رئیس کوفى شوم بد سیرم *** به خوان خود طلبیدم به رسم مهمانى *** خدا به حشر کشد انتقام ابراهیم *** در اتاقى از حجره هاى امامزاده ابراهیم، قبر حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالهادى مجتهدى قرار دارد که از علماى بزرگ بهبهان بود و بسیارى از علماى کنونى بهبهان از شاگردان ایشان به شمار مى آیند. مبارزات ایشان علیه استعمار انگلیس بسیار مشهور است. هم چنین قبر میرزا قنبر، متخلّص به شوقى بهبهانى، که از شعراى عهد ناصرى بود،در قسمت شرقى رواق بقعه قرار دارد.

درباره نسب شریف امامزاده ابراهیم باید گفت، عبدالله الباهر بن امام زین العابدین(علیه السلام)، تنها یک فرزند معقّب داشت که نامش محمّد ارقط بود و از او نیز چهار فرزند ذکور به اسامى اسماعیل دیباج، عبدالله، عبّاس و هارون به وجود آمد که تدام نسل او تنها از اسماعیل دیباج بود. بنابراین شجره نامه فوق از اساس مردود مى باشد و آثار جعل در آن هویداست.

منابع: شجره طیّبه یا امامزادگان بهبهان: 88 ـ 89، التّذکرة فى الأنساب المطهّرة: 176

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده