مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

منزل امام خمینى ـ خیابان معلّم

این خانه که یادگار دوران اقامت حضرت امام خمینى  در قم است، در خیابان معلّم و محلّه یخچال قاضى قرار دارد. قدمت این خانه به اوایل قرن حاضر مى‏رسد. حضرت امام خمینى  منزل مورد نظر را حدود 1325 ش به مبلغ 13000 تومان (با فروش ملکى که در خمین داشتند) خریدند و تا سال 1343 هـ . ش
مورد استفاده قرار دادند.

خانه ساختمانى دو اشکوبه و بسیار ساده دارد که شامل زیر زمین و طبقه هم کف است. حیاط ساختمان در قسمت جنوبى آن قرار گرفته و در سمت شرق و غرب آن فضاهاى سرپوشیده قرار دارد. استقرار این فضاها به گونه‏اى است که پلکان میانى ساختمان را به دو بخش بیرونى در شرق و اندرونى در غرب تقسیم مى‏کند. تالار شرقى بنا محل سخنرانى حضرت امام  بوده است.

این خانه را باید به حق «خانه انقلاب» نامیدند؛ زیرا نخستین حرکت‏هاى انقلابى امام خمینى  از همین جا آغاز شد. در و دیوارهاى خانه، روز و شب‏هاى بیشمارى را شاهد هجوم بى‌رحمانه ماموران ساواک و اعتصاب و تحصّن مبارزان و ضرب و شتم و دستگیرى انقلابیون مسلمان بوده است.

حضرت امام  مدّتى پس از خرید خانه در قسمت غربى آن یک اتاق با زیر زمین و حیاط مجزّا جهت سکونت «حاج احمدآقا» مى‏سازد. مصالح به کار رفته در بنا آجر و خشت خام است. سطوح داخلى خانه عارى از هر گونه تزیین و سطوح خارجى نیز نماى آجرى ساده و یکدست بدون نقش است. سر در ورودى از داخل حیاط طرح آجرى آن پر نقش و نگار است.

این منزل پس از دستگیرى و تبعید حضرت امام در 13 آبان 1343 هـ . ش در اختیار برادر گرامى ایشان «مرحوم آیت اللَّه پسندیده» قرار گرفت.

این بنا با پیگیری‌های مدیریّت وقت اداره کل میراث فرهنگی استان قم، حجة الاسلام و المسلمین فخرالدّین صابری مرمّت شد و اینک به شمارة 1745 و در تاریخ 11/4/1375 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده