مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة ملا مجدالدّین ـ سارى‏

این بقعه در خیابان ملا مجدالدّین شهر سارى واقع شده و به شکل مستطیل به طول 23 و عرض 16 متر مى‏باشد. در مدخل اصلى بقعه، کتیبه‏اى به این صورت مشاهده مى‏شود: «بقعة مبارکه آقا ملا مجدالدّین مکى و سیّد سلطان محمّدرضا تأسیس 1380 هـ . ش»اوقاف شهر سارى، بناى قبلى را که از خشت و گل بوده، تخریب و بناى کنونى را در سال 1380 ساخته است. سراسر بقعه با سنگ‏هاى مرمر تزیین شده و صورت دو قبر در جانبین بقعه مشاهده مى‏شود که در سمت راست، قبر ملا مجدالدّین و سمت چپ، قبر امامزاده سلطان محمّد رضا قرار گرفته است. بر بالاى فضاى این دو قبر، گنبدخانة بقعه به قطر شش و ارتفاع شش متر قرار دارد. گنبد بقعه هشت ضلعى (هرمى) و تزیینات آن سفال سرامیکى و رنگ سبز است.

درب بقعه، از جانب جنوب باز مى‏شود و در جنوب بقعه نیز دربى جهت ورود خواهران تعبیه شده است. دور تا دور بقعه را پنجره‏هایى جهت نورگیرى تعبیه نموده‏اند و در دیوار جنوبى بقعه، کتیبه‏اى که حکایت از نامة امام جعفر صادق(ع) به مردم سارى دارد، نصب است. هیچ شئ قدیمى در بقعه مشاهده نشده و در تعمیرات کلاً از بین رفته است.

سفیر فرهنگى امام صادق(ع) در سارى‏: نقل است قبل از سقوط سارى به دست اعراب و کشمکش نظامى و سیاسى بین خلیفه و اسپهبد خورشید،«مجدالدّین على مکى» به نمایندگى از جانب «امام صادق(ع)» براى دعوت مردم سارى و آمل به اسلام، به سارى آمد. (7. 136 هـ . ق) و در این شهر اقامت نمود تا این‏که در همان جا درگذشت.

متن پیام منسوب به امام صادق(ع) به مردم سارى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

یا معاشِرَ المسلمین و یا زُمرة المؤمنین، کَثَّر اللَّهُ امثالَکُمْ! إعلموا أنّ اللَّهَ أَمَرَکُمْ بالصلاة و الصوم و الزکاة و الحجّ و الجهاد، و بإرتکاب الحلال و إجتنابِ الحرام، و ما قالَ رسولُ اللَّه(ص) فَتَمَسّکوا بأمرِ اللَّه تعالى لِنجاةِ الآخرةِ لتَکُونوا من المؤمنین، و واجبٌ علینا اعلامُکم بهذه الاوامر و النواهى، فَنَصَبْنا لتبلیغ هذه الاوامر و النواهى مولى المَوالى مفخر الصلحاء و المعالى مولى مجدالدّین على المکى، و أرسَلناه الى مدینة آمل و السّارى و نواحیها، فاسْمَعوا منه ما یَقوُلُ لکم و تَعَزَّزوا وجودَه بأمرى کما قالَ اللَّهُ تعالى: (اطیعوا اللَّه و أطیعوا الرسول و أولى الأمر منکم) کتبه فى عاشر شوّال سنه ست و ثلاثین و مائة».

بنام خداوند بخشنده مهربان

اى مردم مسلمان و اى گروه با ایمان ـ که خداوند امثال شما را زیاد کند ـ آگاه باشید که خداوند از شما نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، اعمال شایسته، و بیزارى از اعمال حرام را خواسته است.

پیامبر اکرم (ص) از شما خواسته است تا جهت نجات در آخرت، به دستورات خدا تمسّک جویید، تا در شمار مؤمنان راستین باشید. ما جهت تبلیغ این امور، جناب مفخر الصّلحاء و المعالى مولى مجدالدّین على مکّى را به سوى شما مردم آمل و سارى وحومه، گسیل داشتیم. آن‏چه مى‏گوید، اطاعت کنید، وجود او را قدر بدانید و طبق دستور من، وى را گرامى بدارید. چنان که خدا در قرآن فرمود: «از خدا و پیامبر و والیان امرتان پیروى کنید». این نامه، در سال 136 هجرى قمرى نوشته شده است».

افندى مى‏نویسد: «به عقیدة من این نامه نمى‏تواند درست باشد به ویژه که کلمه «مولى» در آن آمده، در حالى که این کلمه مدّت‌ها پس از عصر غیبت مصطلح شده آن هم در عرف عجم».

در فهرست کتابخانة شماره دو مجلس نیز، نامه‏اى از امام صادق(ع) به مردم سارى به فارسى شناسانده شده است.

از آن جایى که اسماء ترکیبى از قرن چهارم به بعد باب شده، بعید نیست که سیّد مجدالدّین نمایندة یکى از دعات شیعه جهت بیعت گرفتن از مردم سارى بوده باشد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده