مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یوسف ـ نور

مدفون در این امامزاده را «یوسف» از نوادگان محسن فرزند امام موسى کاظم (ع) مى‏دانند. همچنان که بیان شد، علماى انساب و تواریخ، چنین فرزندى یعنى «محسن» براى آن حضرت قایل نشده‏اند. و به تبع آن «یوسف» را نمى‏توان از نوادگان «محسن بن موسى کاظم (ع)» به شمار آورد.

این آرامگاه، در دهکدة «کلیک» ـ یکى از دهکده‏هاى کمررود نور ـ واقع شده و شامل بقعه و مسجد است. بناى بقعه، عبارت از یک چهارضلعى است که پوشش زیرین آن به صورت گنبد «عرقچینى» بلندى است. وسط گنبد از کف اصلى بنا در حدود پانزده متر ارتفاع دارد و ظاهراً بلندترین بناى مذهبى کوهستان نور است. در نماى خارج بر روى هر ضلع، سه طاقنما با قوس هلالى دیده مى‏شود. پوشش خارجى بنا به صورت هرمى‏شکل حلب پوش است. در این بنا، دو در چوبىِ کنده‌کارى شده و کتیبه‏دار وجود دارد که یکى به بقعه و دیگرى به مسجد راه مى‏یابد. ورودى بقعه، درى دو لنگه است که هر لنگة آن به پنج قسمت تقسیم شده است: سه قاب مستطیل کتیبه‏دار و دو قاب بزرگ، هر یک با ترنجى تزئینى که در میان آن‌هاست. در اطراف قاب‏هاى پنجگانه، حاشیة تزیینى کنده‏کارى شده‏اى قرار دارد. نوشتة داخل قاب‏ها، ابیاتى از سروده‏هاى «ابن یمین فریومدى» است. تاریخ ساخت در، چنین است: «فى سلخ رمضان المبارک سنة تسعمائة» (900 هـ . ق). در قسمت بالاى چارچوب، یک قاب مستطیل بزرگ به عرض تمامى در کنده‏کارى شده و بر فراز آن نیز خورشیدى مانند مشبکى، با قوس هلالى قرار دارد که جلوة بیشترى به این ورودى بخشیده است. در واقع، میان بقعه و مسجد نیز درى با قاب‏هاى کتیبه‏دار و حاشیه‏هاى تزیینى با نگاره‏هاى گیاهى و «اسلیمى» است. از تاریخ این در، دو عدد «... اثنى... تسعمائة» خوانده مى‏شود.

بناى بقعه با سنگ و ملاط گچ ساخته شده است و نسب امامزاده را به گفتة مؤلف کتاب از آستارا تا استرآباد، چنین مى‏دانند: امامزاده یوسف بن یعقوب بن محسن بن امام موسى الکاظم (ع).

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده