مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسکندر ـ نور

بقعة این امامزاده در روستاى باریکلا، از دهستان ناتل رستاق شهرستان نور قرار دارد.

بنایى ساده از خشت و گل می‌باشد که متعلّق به اواخر دورة قاجاریّه است و ضریح چوبى ساده‏اى نیز دارد. این بقعه در سالیان اخیر تعمیر شده و زمین زیارتگاه آن حدود 5000 متر مربّع است. از سلسله نسب امامزاده اطّلاعى حاصل نشد، جز این‏که اهالى او را از فرزندان امام موسى کاظم(ع) مى‏ دانند.

دکتر منوچهر ستوده از این بقعه یاد کرده است و در توصیف معمارى قبلى آن مى‏نویسد:

«بنایى است از داخل به شکل مربّع مستطیل، به درازاى 600 و پهناى 410 سانتى‏متر. سقف بنا، پلور کشى و پردى کوبى (پل کوبى) ساده است. دو نور گیر مشبّک در دو جهت شمالى و جنوبى تعبیه شده است. صندوقى چوبین مشبّک کارى ظریف پرکار، نظیر صندوق امامزاده قاسم که سابقاً شرح دادیم، در وسط بنا، مرقد را پوشانده است. درازاى صندوق 185 و پهناى آن 100 و بلندى آن 105 سانتى‏متر است. صندوق‌ها و درهاى مشبّک و تکائل‏هاى مشبّک جلوی کفش کن بقعه‏هاى امامزاده قاسم و سیّد اسکندر، کار یک استاد نجار است. امّا نام خود را در هیچ یک از این آثار یاد نکرده است.

در ورودى بقعة سیّد اسکندر، شرقى است. بلندى آن 160 و پهناى هر لنگه 50 سانتى‏متر است. هر لنگه داراى دو تنگة مشبّک کارى و سه پاساژ و دو بائو است.

در ورودى بقعه، تاریخ ندارد و ظاهراً در حدود سال‏هاى 1299 و 1300 یا یکى دو سال پس و پیش ساخته شده است. در ورودى، در کفش کنى به درازاى 460 و پهناى 332 سانتى‏متر باز مى‏شود. در جنوب این کفش کن سه ستون با سر ستون و تکائل‏هاى مشبّک چوبین است. اطراف بقعه، محوّطة وسیعى قرار دارد که گورستانى قدیمى است و درختان آزاد کهنسال در آن فراوان است. گرداگرد تنة بعضى از آن‏ها از این قرار بود:

600 سانتى‏متر، 356 سانتى‏متر، 340 سانتى‏متر. درخت مازوى کهنسالى نیز نزدیک بقعه دیده مى‏شود».

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده