مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوصالح ـ قائم ‏شهر

بقعة باشکوه و زیباى این امامزاده در روستاى ابوصالح در 17 کیلومترى شمال غرب شهر قائم‏شهر واقع شده است.

بنایى قدیمى و به جا مانده از دورة صفویّه مى‏باشد که در دوره‏هاى بعد، تعمیراتى در آن انجام شد و اضافاتى در آن صورت گرفته است. بقعه به شکل مستطیل و به ابعاد 6×18 متر مى‏باشد که در جانب مشرق ایوان دارد و مدخل اصلى آن به شمار مى‏رود. همچنین دو اتاق تودرتو و دو سکّو جهت نشستن دارد.

اتاق اوّل که به عنوان مسجد از آن استفاده مى‏شود، به شکل مستطیل و به ابعاد 6×8 متر مى‏باشد که محراب مقرنس‏کارى زیبایى از آجر در وسط آن تعبیه شده است. در مدخل اصلى بقعه، یک لنگه درِ بسیار نفیس نصب است که به سال 1114 هـ . ق مى‏باشد. این در کار ملّا محمّد، ولد حاجى سیّد زین‏العابدین حاجى، عمل استاد حاجى محمّد است. در انتهاى مسجد، یک لنگه درِ منبّت‏کارى شدة زیبا به چشم مى‏خورد که کاملاً شبیه درِ مدخل مى‏باشد و کتیبه‏هاى ذیل در آن خوانده شده است: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم، اللّهم صلّ على النبىّ و المصطفى محمّد و المرتضى على و الموالى السبطین الحسن و الحسین و زین‏العابدین على و محمّد بن جعفر الصادق و موسى بن جعفر الکاظم و محمّد التقى و النقى العسکرى و حجّة اللَّه الغالب المنتظر صلوات اللَّه علیهم اجمعین... یا على یا على ادرکنى. چون توفیق آثار ملّا اسماعیل بن ملّا جلال بناه خیراً توفیق شد، به قدر مقدار قیمت این در را داده‏اند. اللّهم الرزقه اولاد الانجاب».

کتیبه‏اى دیگر به این صورت حکّاکى شده است: «امّا بعد، براى دوستان و شیعیان على بن ابى‏طالب مخفى نماند که چون پس از مسجد قبر خود امامزاده که توسّط صندوق به ابعاد 2×20/1 به ارتفاع 60/1 سانتى‏متر قرار دارد که مشبّک بسیار زیبا و داراى نقش و نگار و کتیبه‏هایى از آیات قرآن و اشعار مى‏باشد، با انوار شه جاروب‏کش بقعة متبرّکة حضرت سیّد ابوصالح نوراللَّه مضجعه... ضریح مطهّر منوّر ساخته شده بید مناعت دستگاهى استاد مهدى‏قلى بندقى در زش صورت اتمام پذیرفت حرره العبد المذنب الاثم عبّاس بن احمد بن نصراللَّه صانع سواد کوهى».

دور تا دور بالاى صندوق، آیةالکرسى به شکل زیبایى حک شده و داخل ضریح، صندوق کوچک‏ترى به ابعاد 60×60×80 سانتى‏متر قرار دارد، که یکى از شاه‏کارهاى منبّت‏کارى است و متأسّفانه خواندن کتیبه‏هاى آن مقدور نشد!

حرم امامزاده، از خارج به شکل مربّع و از داخل با تشکیل چند طاق‏نما به هشت ضلعى در آمده است و بام آن لمبه کوبى و سفال سر مى‏باشد. مقابل حرم، سقّاخانة چوبى حضرت ابوالفضل قرار دارد.

زمین زیارتگاه حدود دو هکتار است. 12 زایرسرا، در دو طبقه، در صحن مشجّر امامزاده ساخته شده است. تمام امکانات رفاهى از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و سوپر مارکت در بقعه قرار دارد. سرویس‏هاى بهداشتى، غسّال‏خانه و انبوه درختان آزاده موزى و گردو در صحن امامزاده فضاى مناسبى را به وجود آورده است.

شخصیّت مدفون در بقعه به سیّد ابوصالح زید بن موسى بن جعفر (ع) معرّفى شده که یقیناً اشتباه است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده