مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ شهسوار (تنکابن)

بقعة این امامزاده در روستاى کراتکوتى، از توابع گلیجان در جنوب روستاى واچک واقع شده است و به «آقا سید ابراهیم» مشهور است.

بناى بقعه در گورستان وسیع قرار دارد و محوّطة بقعه به همراه مسجدى قدیمى، سقّاخانه و آب‏نما، مکان جالبى را پدید آورده است. بناى اصلى بقعه چهارگوش و داراى گنبدى سبز در وسط و دو مناره در دو طرف آن است. چهار طرف بقعه از درون، ایوان و سقف ایوان‏ها گچبرى است. ضریح فلزى به طول سه و عرض 5/2 و ارتفاع 40/2 متر گور را پوشانده که مشبّک مى‏باشد. درِ ورودى بقعه که درون ساختمان آن قرار دارد، قدیمى و داراى آلت‏هایى است که در میان آن‏ها تخته به کار رفته و طرح‏دار است.

تنة چنار کهنسال کنار بقعه 620 سانتى‏متر بوده، ولى آن را قطع کرده‏اند و حدود دو متر از تنة آن باقى مانده است. در سمت چپ و راست بقعه، تنة یک کاج و همچنین کاجى بلند وجود دارد. آقاى حسینى ثابت، متولّى بقعه از زایران بى‏شمار این بقعه یاد مى‏کند. کنار بقعه مسجدى دو طبقه که نسبتاً قدیمى می‌باشد و همچنین یک سقّاخانه قرار دارد. فضاى این امامزاده بسیار جالب مى‏باشد و در حرم این بقعه کبوترانى بى‌شمار دیده مى‏شود که در سایر بقاع کمتر دیده شده است. سنگ گورهاى قدیمى با عبارات زیر در آن جا مشاهده گردید:

1. وفات مرحوم مشهدى رمضان ولد مرحوم غلامعلى‏1272 هـ . ق.

2. وفات مرحومه خدیجه بانو بنت کربلایى آقا بابا، 1245 هـ . ق.

3. وفات مرحومه مغفوره خانم.. شبنم... ذی الحجّه 1294 هـ . ق.

از شجره‏نامة وى اطّلاعى در دست نیست. به اعتقاد اهالى، از فرزندان امام موسى کاظم (ع) مى‏باشد. همچنین روى سر درِ ورودى نیز چنین نوشته شده است: «امامزاده سیّد ابراهیم بن موسى کاظم(ع)».

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده