مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ بابلسر

این بنا در جنوب شرقى شهر بابلسر قرار دارد و به «امامزاده ابراهیم» ابوجواب معروف است.

ساختمان بقعه به صورت هشت ضلعى با گنبد کلاه‏درویشى هشت ترک و ارتفاع 20 متر مى‏باشد که در چهار جهت داراى درهایى است.

اضلاع خارجى بنا با طاق‏نماها و قاب‏بندى مستطیل شکل و در بالا با تزیینات طاق‏نمایى شکل، نماسازى شده است. در دوره‏هاى بعدى، بناهایى از جمله مسجد و کفش کن به بناى اصلى الحاق گردیده است. داخل بناى اصلى و بر جرز مسجد، گچ‏برى‏هاى ظریفى مى‏باشد که در نوع خود بى نظیر است. در این امامزاده، چهار در و یک صندوق قدیمى با کتیبه‏هاى تاریخى وجود دارد.

درِ ورودى مسجد امامزاده به بلندى 38/2 متر و پهناى 82 سانتى‏متر، دو لنگه است. هر لنگه شامل سه قسمت اصلى و دو بائو در طرفین مى‏باشد و داراى قاب و گره و حاشیه‏هاى کنده‏کارى شده است. بر پاسار بالاى لنگة سمت راست این در، نام بانى: «بى‏بى فضّه خاتون بنت امیر صاعد» و بر پاسار پایین لنگة سمت راست: «عمل استاد على بن استاد فخرالدّین بن استاد على نجّار کتبه احمد ابن حسین سیاه پوش» و بر پاسار پایین لنگة سمت چپ «تمّت فى شهر محرم الحرام فى سنه ست و تسعمائه هجرة النبویه (ع)» (906 هـ . ق) نگاشته شده است. درى که به صحن حرم گشوده مى‏شود، دو لنگه و به بلندى 48/2 متر و پهناى 89 سانتى‏متر است. هر لنگه از این جفت در، شامل سه قسمت اصلى با دو بائو در طرفین مى‏باشد. بائوى سمت راست و چپ کنده‏کارى است. در قسمت وسط، قاب و گره و در بالا و پایین، کتیبه‏اى با این مضمون مى‏باشد: «امر هذه الباب المزار المتبرّک مرتضى الاعظم سیّد عزیز بن سیّد شمس‏الدّین المعروف ببابلکان عمل استاد محمّد بن استاد على النجّار الرازى فى التاریخ شهر محرم سنة احدى اربعین و ثمانمائه» (841 هـ . ق)

در بالاى این در، پنجرة نورگیر مشبّک بزرگى قرار دارد که زیر آن، کتیبه‏اى به خطّ تقى آملى و کار على بن استاد اسماعیل نجّار آملى، معروف به رازى، مشتمل بر صلوات کبیره حک شده است.

در غربى حرم، دو لنگه به بلندى 179 و پهناى 49 سانتى‏متر و حامل کتیبة ذیل است: «امر هذه العمارة الشریفه سیّد السادات والاشراف سیّد شمس الدّین بن سیّد عبدالعزیز بابلکان عمل استاد محمّد بن استاد على نجّار رازى فى تاریخ ذوالحجة سنة تسع و خمسین و ثمانمائة هجریة»(859 هـ . ق)

در طرف شمالى حرم نیز درى با کنده‏کارى‏هاى ظریف، شامل کتیبة ذیل است:

«امر هذه العمارة الشریفه سیّد السادات سیّد شمس الدّین بن سیّد عبدالعزیز بابلکان فى تاریخ جمادى الاول سنة ثمان و خمسین و ثمانمائة (858 هـ . ق) عملى استاد محمّد بن استاد على نجّار رازى»

در وسط حرم، صندوقى چوبین مى‏باشد که این عبارت تاریخى بر بدنة آن حک شده است: «امر هذه الروضة المیمون المبارک الشریف المنوّر المطهّر المقدّس سیّد الاعظم سلالة السادات سیّد مرتضى بن المرتضى الاعظم افتخار آل طاها و یاسین سیّد شمس‏الدّین ادام اللَّه سیادتهما ابن سادات المرحوم سیّد حسین کیا بن سیّد عبداللَّه بن سیّد على کیا ببابلکان طاب ثراهم عمل استاد فخرالدّین و اخوه محمّد بن على بن اسماعیل بن على النجّار الآملى المعروف بالرازى فى تاریخ شهر رمضان المبارک سنه خمس ثلثین و ثمانمائه» (835 هـ . ق)

بر اساس تاریخ کتیبه‏هاى ذکر شده، این بنا در قرن نهم هـ . ق توسّط سیّد شمس‏الدّین بابلکانى ساخته شده است. بنا به روایت، گویا سر امامزاده ابراهیم آمل یا امامزاده ابراهیم قریه «ماجر کجور» ـ از اولاد امام کاظم(ع) ـ در این بنا مدفون است و به همین دلیل، محلّ مجاور آن را مشهد سر مى‏خوانند.

این بنا به شماره 343 به ثبت تاریخى رسیده است.

چنان که اشاره شد، اهالى امامزاده را ابوجواب و فرزند امام موسى کاظم(ع) مى‏دانند که یقیناً این ادّعا صحیح نیست. ابراهیم المجاب یا ابوجواب فرزند محمّدالعابد بن امام موسى کاظم(ع) در حایر حسینى مدفون مى‏باشد و اینک آرامگاه او در سمت غرب حرم امام حسین(ع) قرار دارد. سیّد مهدى بن مصطفى تفرشى در این باره مى‏گوید: «ابراهیم بن حسن بن على بن عبیداللَّه بن حسین‏الاصغر بن امام زین‏العابدین على بن الحسین(ع)، در طبرستان مقتول شد، در مشهد سر مازندران امامزاده ابراهیم است. بعضى مى‏گویند سر اوست بدنش در ناجر کجور است. محتمل است این ابراهیم باشد...».

ظاهراً تفرشى این مطلب را از ابوالحسن عمرى نقل نموده است؛ زیرا او مى‏نویسد: «و ولد على بن عبیداللَّه بن حسین‏الاصغر... عدّة من الولد کثیرة. و منهم: محمّد المحدّث الجلیل ابن الحسن قتل هو و اخوه ابراهیم و لم یعقبا». [یعنى:] «على بن عبیداللَّه بن حسین اصغر، صاحب فرزندان زیادى بوده که از جملة آنان، محمّد بن حسن که محدّثى جلیل القدر است که به همراه برادرش ابراهیم به شهادت رسید و نسلى از ایشان باقى نمانده است».

ابوالفرج اصفهانى، شهادت این دو بزرگوار را در واقعه و کار و زار یعقوب بن لیث صفّارى و حسن بن زید در طبرستان ذکر نموده است که در این صورت، باید سال 261 هجرى قمرى باشد زیرا یورش یعقوب به طبرستان که منجر به شهادت عدّه‏اى از اطرافیان حسن بن زید داعى شد، در این سال اتّفاق افتاد و حسن بن زید داعى به دیلم گریخت.

ابوالحسن بیهقى، قبر این دو بزرگوار را در طبرستان مى‏داند و مى‏نویسد: «ابراهیم در روزى که به شهادت رسید 45 سال داشت». بنابراین ثابت مى‏شود که این مزار متعلّق به نوادة امام سجّاد(ع) است، نه فرزند موسى کاظم(ع).

دوشنبه ۱۹ آبان ۹۳ , ۱۱:۳۲ محمدباقر تمسکنی
با سلام در داخل مزار از قول آقای مرعشی نسب امامزاده را به اولاد ابراهیم مجاب رسانده و معتقدند که وی از سادات هزارجریبی میباشد که در منطقه تبرستان و جرجان حضور چشم گیری داشتند. این شجره را بر ضریح آویزان کرده ااند.
با سلام از نسل ابراهیم مجاب در تبرستان ساداتی سکونت ندارند بلکه صحیح آن نسا ابراهیم المرتضی است . وانگهی نسب این امامزاده بدون همان است که نوشتیم .
سلام خدا قوت. درباره نسب میرفندرسکی آورده اند که ایشان از فرزندان ابراهیم مجاب در ناحیه شمال ایران است که از سادات موسوی می باشند، اگر در  اینترنت درباره میرفندرسکی جستجو کنید این مطلب هست، لطفا نظرتان را درباره نسب میرفندرسکی بفرمایید. ممنون از وقت گذاری شما.
پنجشنبه ۹ تیر ۰۱ , ۱۳:۰۵ سیده زهرا موسوی

باسلام درشجرنامه مانام ابراهیم ملقب به عبدالعظیم ابن محمدعگار(حائری)ابن ابراهیم المجاب ابن محمدالعابدابن موسی کاظم علیه السلام ذکرشده است البته قبری به نام ایشان نیزدرزرندکرمان (داهوی)وجودداردآیااطلاعات دیگری دارید؟سپاسگذارم

سلام نه متاسفانه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده