مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة شیخ داوود ـ کرمان‏

LCدر کوچة شهید ایران‏منش، جنب موزه شهید باهنر، مزار قدیمى قرار دارد که به بقعه شیخ داوود مشهور است.

این بقعه شامل ایوان، پنجره مشبّک سنگى و سنگ قبر است.
اصل بنا به شکل مربّع مستطیل و به ابعاد 4×7 متر مى‏باشدکه پس از درِ ورودى، در ابتداى آن صورت سنگ قبر قدیمى است که چهار طرف آن، چهار دسته کلّه قندى قرار دارد. درِ بقعه از جانب مغرب باز مى‏شود.

بر جانب شمالِ سنگِ قبر کتیبه‏اى به این مضمون نوشته شده است.

«توفّى المولى شیخ الاسلام الاعظم قدوة المفسرین سلطان المحدّثین الشیخ الصمدانى قطب اللَّه والدین داوود قدس اللَّه روحه العزیز محرم الحرام سنة اربع و تسعین و سبعمائة الهجریه (794 هـ . ق)»

این بنا به شماره 13283 و در تاریخ 22/5/1384 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

محرابى کرمانى در چندین جا از کتاب خود نام شیخ داوود را ذکر مى‏نماید، نخست در آن جا که از مدفن شیخ ابوغالب صیقلى در محلّه مردگانِ کرمان یاد مى‏کند و مى‏نویسد: «قبر وى قریب مزار منیر حضرت شیخ داوود است، در مقابل خانه سیّد محمّد عرب».

هم چنین مى‏نویسد که شیخ داوود، مرشد بابا نقیب مجرّد و یار شیخ عبدالرحمن مکّى بوده است.

محرابى در جاى دیگر قبر بابا کهسالار را دراندرون کرمان در محلّه مردگان بر سرِ راهى که به حوض شیخ داوود مى‏رود و نزدیک به قلعه‏اى قدیمى که به قلاتو مشهور است، ذکر مى‏نماید که نشان از شهرت شیخ داوود و توجّه به مزار او در دوران گذشته است.

حضرت شیخ نظام الملة و الحقیقة والدین داوود، از اکابر علماء و مشاهیر اولیاء و اتقیاء بوده‏اند. پیرى مجرد بود و خواهرى داشت که به خدمت ایشان قیام مى‏نمود. هر روز یک بره طبخ مى‏کرد و یک سبو آب و چون آن حضرت افطار مى‏کرد بره بریان و یک سبوى آب را یک مرتبه صرف مى‏نمود و صایم الدهر و قایم اللیل بود. پس از صرف طعام و آب تا صبح به طاعت و عبادت و مراقبت مشغول بود و مى‏فرمود: «این نفس رکیلى است حق او با او مى‏باید داد اماباید حظ او از او برداشت و بى‌کار نمى‏شاید گذاشت.»

شیخ داوود مى‏فرمود: عورتى مجوسیّه مرشد سلوک من شد که من مدّتى مدید هر چند سعى کردم که شب را پیش ازو برخیزم چون برخاستم باز آواز چرخ او مى‏شنیدم و مدّتى مرا بر این داشت تا در شب خیزى و سلوک ثابت قدم و راسخ دم [شدم‏].

مى‏فرمود که خلوت دو نوع است: مردان و زنانه. چنان که مشهوراست نوبتى درویشى از ایشان التماس نمود که چند روزى آرزو دارم که در خدمت شما سلوک نمایم و خلوتى چند بر آرم. شیخ فرمود: که خلوت مردانه یا زنانه. آن مرد گفت: خلوت مردان و زنانه کدام است؟ شیخ گفت: خلوت مردانه آن است که هر شب یک بره بخوریم و تا صبح به یک وضو باشیم و خلوت زنانه آن که در سوراخى نشینیم و به چهل مغز بادام چنان که ضعیف همّتان عمل مى‏کند، بگذرانیم. آن درویش چون زاهد و مرتاض بود گفت که فکر ما حاضر به این کار نیست و ترک خدمت نمود.

عرفان ایشان چنان بود که نوبتى آواز کمانچه از همسایه محلّى دیگر به گوش ایشان رسید و از آن خوشحال شد. یکى از مخلصان چون از آن حال واقف شد او را منع کرد، شیخ از آن حال باز ماند و او را طلب کرد و زجر فرمود و گفت: چند آواز خَرِ گبران بشنوم آخر بگذار که یک نوبت هم صدایى که حالى داشته باشد بشنوم.

چنین معروف است که هر صباح به وقت به دروازه مردگان مى‏رفت و مکاریان را مى‏دید و سلام و تواضع با ایشان مى‏کرد. در این باب به ایشان اعتراض کردند که یعنى طایفه‏اى بى بابک و بى وضو و بى‌نمازند؟ شیخ فرمود که: هرچه هستند شب خیزند و سیماى شب خیزى ضیایى دارد که دل درویشان سوخته و شب زنده داران افروخته را به آن میلى هست. و کمال فضل صورى و معنوى ایشان بسیار بود.

 سلام برای سایت خوبتون چرا یک سرچ مستقل ایجاد نکردین؟؟؟؟ 
سلام وعرض ادب و احترام ، یک جستجو در سمت چپ بارگزاری شده است . ممنونم از الطاقتان
سلام ... از چه کتابی برای منبع استفاده کردین ؟؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده