مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة پیرجار سوز ـ بردسیر

 

این بقعه در شهر بردسیر و حدود یک کیلومترى امامزاده محمّد واقع شده است. نقشه بنا از خارج، چهارگوش به صورت مربّع به ابعاد 10 متر و ارتفاع 6 متر است و از داخل هشت‌ضلعى و داراى گنبدى دوپوش مى‏باشد. نماى کلّى بنا از آجر و در سه طبقه ساخته شده است.

بر بالاى بقعه، گنبدى عرقچینى قرار دارد که بر یک ساقه 5 مترى و به شکل هشت‌ضلعى به اضلاع 3 متر قرار دارد. شیوه گنبد سازى این بنا از نمونه‏هاى نادر دورة مغول است. «آندره گدار» دربارة این گنبد مى‏نویسد: «در حال حاضر، از گونه گنبدهاى واقعاً رگه دار عصر مغول فقط گنبد پیر جاسوس (پیرجارسوز) واقع در قلعه ماشیز کرمان و گنبد خانقاه علاء الدّوله را در نزدیکى سمنان مى‏شناسیم. این دو گنبد داراى طاق‏هایى سبک هستند که بر فراز طاق‏هاى سنگین و حجیم بر پا شده‏اند، ولى به نظر مى‏رسد که در گنبد ماشیز، طاق بالایى یعنى طاق رگه دار، کاملاً نزدیک طاق پایینى است و رگه‏هاى آن در واقع جدار نازکى است که بر طاق پایینى قرار گرفته و نقش هدایت بنّاها را در جریان ساختمان گنبد ایفا کرده است. این طاق بسیار نازک که ضخامت آن از یک آجر بیشتر نبوده، فرو ریخته است.»

در درون بقعه، تزیینات گچ‏برى و مقرنس‏کارى و خطوط کوفى به چشم مى‏خورد و در زیر گنبد نیز آثار نقّاشى‏هاى جالب گیاهى به صورت دوازده پر و هشت پر دیده مى‏شود.

در داخل بنا، بقایاى قبر سه تن بر جاى مانده است. مجموعه بناى بقعه، از نظر بناى عظیم و گنبد و ایوان بزرگ آجرى و تزیینات فراوان، از آثار جالب توجّه قرن هفتم هجرى به شمار مى‏آید. با توجّه به آثار بر جاى مانده مشخّص مى‏شود که در دوره‏هاى بعدى، الحاقاتى به بناى اصلى صورت گرفته است.

ایوان بقعه در جانب جنوب واقع است که تخریب شده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگرى در حال بازسازى مى‏باشد. چهار پنجره در چهار جهت ساقه گنبد وجود دارد که براى نورگیرى تعبیه شده است. هر یک از زاویه‏هاى بقعه را با ایجاد گوشواره به یک ضلع اضافه دیگر نموده‏اند و با ایجاد چهار طاقنمای زیباى مقرنس‏کارى در بالاى ساقه، مربّع را به هشت‌ضلعى و سپس گنبد را بر آن استوار ساخته‏اند. 3 محراب کوچک در شمال، مغرب و مشرق دیده مى‏شود که تزیینات گچ‏برى و مقرنس‏کارى و خطوط کوفى در آن به زیبایى تمام جلوه گر است.

این بنا به شمارة 491 و در تاریخ 1/1/1345 در فهرست بناهاى ملّی و تاریخى به ثبت رسیده است.

پیر جار سوز به پیر بر حق نیز مشهور است. برخى بر این عقیده‏اند که این بنا تقریباً به چهار هزار سال قبل مربوط مى‏شود و زمانى آتشکده زرتشتیان بوده که پس از ورود اسلام به ایران آتشکده نیز خاموش مى‏شود. امّا پس از مدّتى مورد توجّه چند تن از عرفا قرار مى‏گیرد و در آن سکنى مى‏گزینند و محل مراجعه اهل دل مى‏شود و هم اکنون هم چندین قبر در آن وجود دارد. اگرچه هویّت ایشان کاملاً معلوم نیست، با این حال به نظر مى‏رسد از اهل دلى بوده‏اند که امروز هم به پیر بر حق مشهور شده‏اند.

مؤلف کتاب تاریخ کرمان (همّت) دربارة چنین بقاعى که به پیر منسوب است مى‏نویسد:

«از اسم آنها معیّن است که این افراد از پیرهاى مقدّس زردشتى‏ها بوده‏اند که در این مکان‏ها زندگى مى‏نموده‏اند و گروهى از مسلمان‏ها معتقد هستند که این افراد زردشتى نبودند بلکه مسلمان بوده به لحاظ آن که اگر مسلمان نبودند مى‏بایستى به آداب زردشتى‏هاى قدیم جسد آنها را به دخمه ببرند نه آن که به خاک سپارند و از این که آن‏ها را به خاک نموده‏اند معیّن مى‏شود مسلمان بوده و چون اسم و رسمى داشته‏اند آرامگاه آنها مورد احترام واقع شده است که هم زردشتى‏ها و هم مسلمانان احترام گذارده طلب حاجت مى‏نمایند و از قبیل این پیرها که قبر آنها مورد احترام است در بعضى از دهات حومه کرمان موجود است و معیّن نیست به چه لحاظ به آنها پیر مى‏گفتند و باز هم معیّن نیست چه مذهب و مرامى داشته‏اند که آرامگاه آنها مورد احترام و پرستش واقع شده است.»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده