مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة بابا یادگار ـ اسلام‏ آباد غرب‏

این مقبره در روستاى «بان زرده» کرند، نزدیک قلعة یزدگرد و در دامنة کوه «دالاهو» قرار دارد. از نظر معمارى این بنا به صورت فضاى مربّع شکل کوچکى است و بر روى آن گنبد مخروطى شکلى قرار گرفته است.

سطوح داخلى و خارجى این بنا به وسیلة ملاط گچ، اندود شده است. این مقبره، یکى از زیارتگاه‏هاى مهم «اهل حق» به شمار مى‏رود. هویّت حقیقى بابا یادگار نیز مانند دیگر مشایخ اهل حق به درستى معلوم نیست. بیش‏تر مشایخ در اوایل حکومت صفویان زندگى مى‏کردند و در نوار مرزى ایران و عثمانى به ترویج مذهب اهل حق اشتغال داشتند.

مردم اهل حق، طبق معتقدات دینى و سنّتى خود که «تناسخ» باشد، بابا یادگار را مظهر روح حضرت امام حسین ‰ مى‏دانند.

مطلبى که ایّام زندگى این مرد خدا را تعیین مى‏کند، وقفنامة مفصلى است که امیر «قمام الدّین» از امیرزادگان کرد در قرن دهم براى بقعه و مصارف این شیخ راه حقیقت، تعیین کرده است.

در ششم رجب سال 933 هـ . ق (923 هم خوانده مى‏شود) امیرزاه کرد به نذرى که در محبس بغداد کرده بود وفا مى‏کند و قسمتى از املاک خود را که عبارتند از «سراب انزله» و قلعه شاهین، وقف بر بابایادگار مى‏نماید.

بطورى که گذشت، محل قریة بان زرده فعلى را که اقامتگاه بابا یادگار بوده، در این وقفنامه بنام «سراى زرد یزدگردى» معرّفى مى‏کند.

به طور کلّى مقبرة بابا یادگار از بقاع متبرک اهل حق و از بناهاى دورة اسلامى مى‏باشد. و قدمتش به قرن 6 هجرى مى‏رسد و برای کسانی که به تزئینات هندسى ساختمان و معمارى غیر معمول علاقمندند، جذّاب است.

این بنا به شمارة 1015 و در تاریخ 20/9/1353 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده