مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد باقر ـ بجنورد

بقعة با شکوه این امامزاده در میان روستاى اسفیدان، در 5/39 کیلومترى جنوب شرق شهر بجنورد، در درّه‏اى مصفّا، با آب و هواى معتدل و چشم انداز فوق العاده زیبا و دیدنى، واقع شده است.

خانه‏هاى این روستا به صورت پلّکانى در دامنه کوه ساخته شده و بقعه امامزاده با گنبد طلایى خود همچون نگینى در این درّه مى‏درخشد. بناى امامزاده بسیار باشکوه و بجا مانده از دورة صفویّه است که در زمان قاجاریّه مرمّت شده و شامل ایوان، گنبد، گلدسته، صحن و حرم است.

این بقعه بنایی با پلان مستطیل شکل و به مساحت 205 مترمربع است. ایوان زیباى بقعه رو به جانب غرب واقع شده و ابعاد آن 3×8 و ارتفاع 10 متر از کف صحن است که نماسازی متفاوتی با ایوان شرقی دارند. ایوان شرقی پوشش قوسی دارد و با مقرنس کاری گچبری و آئینه‌کاری تزیین شده و با کف قبرستان همسطح است. سقف ایوان غربی لمبه کوبی و پنجره‌های بقعه مشبک و ارسى بندی است. سه ستون جهت برقرارى سقف احداث شده و ارتفاع دو گلدسته در دو طرف ایوان حدود 15 متر است که با ورق طلایى گالوانیزه تزیین شده است.

بر فراز بقعه، گنبدى به قطر 3 و ارتفاع 7 متر است که علاوه بر ورق گالوانیزه طلایى، یک رگه استیل سفید نیز در آن بکار رفته است. زمین زیارتگاه بیش از دو هزار متر مربع است که به عنوان قبرستان از آن استفاده مى‏شود. به اعتقاد اهالى، امامزاده محمّد باقر‰ از نوادگان امام سجّاد‰ است، امّا تاکنون به سلسله نسب شریف آن دست نیافته‌ایم.

این بنا به شمارة 5942 و در تاریخ 8/5/1381 به ثبت آثار ملّی رسیده است.

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده