مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه شیخ اندقانى ـ جاجرم‏

این آرامگاه در حاشیة شمالى روستاى اندقان، در جلگه سنخواست و در 60 کیلومترى شمال شرق شهر جاجرم واقع شده است.

آرامگاه، داراى پلان هشت ضلعى است و مصالح به کار رفته در آن از چینه گلى مى‏باشد. سر در ورودى آن در جبهه شرقى قرار دارد و آثار وجود کتیبه‏اى درگذشته در بالاى درِ ورودى مشهود است و در حال حاضر فرو ریخته است. بر بالاى بنا، گنبدى گلى قرار داشت که اکنون فرو ریخته و تنها بخش کوچکى از آن باقى مانده است. ارتفاع بنا از کف بقعه 5 متر و با احتساب گنبد آن حدود 7 متر مى‏باشد. بنا داراى اندود گچ بود که آثار آن در بعضى از نقاط بر روى دیوارها باقى مانده است.

درِ ورودى این بنا در ضلع شرقى قرار دارد و در دو سمتِ ورودى درِ آن، دو سکو ساخته شده است. همچنین در این قسمت از یک طاق جناقى نیز بهره گرفته شده و در بالاى درِ ورودى قابى قرار دارد که احتمالاً محل یک کتیبه بوده که در حال حاضر فرو ریخته است.

به محض ورود به داخل این بنا، از میان درِ شرقى به فضاى هشت ضلعى وارد مى‏شویم. هر یک از اضلاع این قسمت 80/1 سانتى متر است و در میان هر ضلع درى قرار دارد. درى که در میان ضلع شمال شرقى قرار دارد به وسیله راه پله‏اى به پشت بام آرامگاه راه دارد. درى که در میان ضلع شمالى واقع شده ظاهراً به بیرون بنا راه داشته که در حال حاضر بسته شده است.

عرض این در 20/1 سانتى متر است و در میان ضلع شمال غربى نیز درى به عرض 70 سانتى متر وجود دارد که به جایى راه ندارد. درِ ضلع غربى به عرض 100 سانتى متر به بیرون راه داشته که در حال حاضر مسدود شده است. پس از وارد شدن به درون درى که در ضلع شرقى بنا قرار دارد، به قسمت کوچکى به شکل
بیضى مى‏رسیم که هر یک از قطرهاى آن 150 و 120 سانتى متر است و به جایى راه ندارد و به صورت چلّه خانه از آن استفاده مى‏شده است.

در پایین گنبد، سوراخ‏هایى جهت روشنایى داخل بنا تعبیه شده بود که با وجود تخریب بسیار زیاد گنبد، در قسمت‏هاى باقى مانده،
این نورگیرها مشهود هستند. نماى این بنا از بیرون به صورت
هشت ضلعى است امّا به جهت بارش باران و نیز تخریب برخى از دیوارها به دایره تبدیل شده است. این بنا تمام ویژگى‏هاى یک اثر دورة ایلخانى را دارد از این رو در شمار بناهاى قرن هفتم و هشتم تلقّى مى‏شود.

به اعتقاد اهالى، خفته در مزار یکى از شیوخ عارف مسلک اندقان است که در اینجا پس از ساخت صومعه‏اى به عبادت مشغول بوده و در همانجا نیز وفات مى‏کند.

این بنا به شماره 22209 و در تاریخ 26/12/1386 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده