مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حلیمه خاتون ـ اردل

بقعة زیباى این امامزاده در میان روستاى سرپیر از توابع بخش مرکزی، در 31 کیلومترى شمال شرقى شهر اردل واقع شده است.

بنا قدیمى و متعلّق به دورة صفویّه است که تعمیرات زیادى در دوره‏هاى بعد در آن صورت گرفته است.

بنای امامزاده شامل یک حرم، رواق، راهروها و سردابی کوچک است. مصالح این بنا از آجر، سنگ و ملاط گچ و گل می‌باشد. فرم بیرونی امامزاده به شکل چهار گوش است که حرم بنا در ضلع شمالی قرار دارد. رواق امامزاده اتاقی است مستطیل شکل به ابعاد 5×6 متر که دارای سقفی طاق و چشمه‌ای (به روش بومی) است و ورودی آن از جهت شرق می‌باشد و ضلع غربی آن به حرم راه دارددر اضلاع شمالی و جنوب آن دو ورودی قرینه به عرض یک متر به راهروها تعبیه شده است که دارای پنج طاقچه بزرگ و کوچ. ک کم عمق می‌باشد.

راهروهای سمت چپ و راست رواق، دارای دو ورودی از جهت شرق می‌باشند. طول راهرو سمت راست 9 متر و عرض 170 سانتی‌متر است که با پیچی سی درجه به حرم ختم می‌شود. پوشش این راهرو نیز طاق و چشمه (به روش بومی) است و دارای چهار طاقچه کوچک می‌باشد که درونشان شمع روشن می‌کنند. معماری و ابعاد راهرو سمت چپ همانند راهرو سمت راست است با پنج طاقچه کم عمق و در انتهای آن دری کوچک وجود دارد که با هفت پله به عرض یک متر به درون سرداب امامزاده ختم می‌شود. سرداب امامزاده به ابعاد 4×4 متر است و ارتفاع آن 130 سانتی‌متر می‌باشد فرم آن هشت‌ضلعی است که در چهار جهت آن چهار طاقچه کوچک با قوس بیز جهت روشن کردن شمع تعبیه شده است. کف این سرداب سکویی مستطیل شکل با دو ستون مستطیل و میان تهی دیده می‌شود که گهواره‌ای چوبی بر روی آن قرار دارد. در قسمت فوقانی سکو حفره‌ای وجود دارد که مردم از طریق این حفره خاک درون سکو را خارج کرده و تبرکاً می‌خورند؟! فرم درونی حرم نیز هشت ضلعی است که در ضلع شرقی و سمت راست بترتیب ورودی رواق به حرم و راهرو سمت راست به حرم قرار دارند و در ضلع سمت چپ ورودی رواق به حرم طاقچه‌ای تعبیه شده است. در سایر اضلاع، طاق‌نماهایی کم عمق با قوس بیز وجود دارد. گنبد بنا به کمک 12 طاق بندی کوچک با قوس بیز بر روی فرم هشت ضلعی حرم ساخته شده است. در زیر گنبد محجری چوبی و مشبک دیده می‌شود و در زیر آن سکوی سرداب قرار گرفته است. کف تمامی بنا بجز سرداب موزائیک فرش می‌باشد و سطح دیوارها گچ اندود است. در جلو جبهه شرقی بنا حیاط کوچکی وجود دارد. نمای این جبهه پلاستر شسته و تمامی درها آهنی است. پوشش گنبد ورق و ساقه گنبد دارای کاشیکاری ساده و کتیبه دار می‌باشد این امامزاده تنها بنای سردابی استان است که دارای تاریخی ایلخانی است و در دوره‌های بعد مرمت گردید. نمونه‌ای از این مرمتها در کتیبه‌ای سنگی بتاریخ 1332 در بالای ورودی رواق به حرم ذکر شده است.

در وسط بقعه، ضریح مطلاى بسیار زیبا قرار دارد که بر روى در ورودى آن بر روى میناکارى متن ذیل نوشته شده است: «ضریح مرقد مطهّر امامزاده حلیمه خاتون از نوادگان امام موسى بن جعفر‰ که توسّط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجن و با هزینه شخصى آقاى اسداللَّه نجفى سرپیرى در سال 1386 ساخته و نصب گردید. سازنده سیّد مرتضى احمدى.»

مدخل اصلى به شبستان از جانب مشرق است که دو پلّکان به درِ آن راه مى‏یابد. از اتاق جنوبى راهرویى به سرداب بقعه منتهى مى‏شود که پس از عبور از 7 پلّکان به سرداب بقعه ارتباط مى‏یابد.

شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده و در تعمیرات دوره قاجاریّه از خشت و گل و در سالیان اخیر جهت استحکام از سیمان استفاده شده است. پیرامون بقعه شیر سنگى بزرگى قرار دارد که حکایت از قدمت گورستان آن دارد. زمین زیارتگاه سیصد متر مربّع است و دو درخت تنومند در آن دیده مى‏شود. در شمال شرق بقعه که مدخل اصلى به صحن آن است، دو مغازه وجود دارد که سقف آن چوبى و متصل به دیوار صحن است. دیوار خارجى بقعه به جهت رطوبت و عدم آسیب دیدگى، ایزوگام شده است.

این بنا به شمارة 5984 و در تاریخ 8/5/81 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

به اعتقاد اهالى، شخص مدفون در این بقعه از دختران امام موسى کاظم‰ است که بر ادّعاى آنان سندى

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده