مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة پیر صبا ـ شهداد

این مقبره نرسیده به روستاى ده سیف از دهستان تکاب در مسیر محور نهبندان و در 26 کیلومترى شهر شهداد و در شمال غرب روستا واقع شده است.

متأسّفانه هیچ نوع کتیبه یا سنگ نوشته‏اى که سال دقیق ساخت این بنا را نشان دهد به دست نیامده است اما با توجه به معمارى بنا و ساخت آن، به حدود صد سال قبل یعنى دورة قاجاریّه مرتبط است و به علت اینکه مدفن سیدى مشهور به پیر صبا بود، مقبره بنام او شهرت پیدا کرده است.

این مقبره داراى پلانى تقریباً چهار گوشه و نزدیک به مربع است که ورودى آن در سمت جنوب آن قرار دارد معمارى آن درونگراست و به سمت بیرون هیچ پنجره‏اى ندارد. تنها در چهار طرف گنبد روزنهاى کوچکى براى نورگیرى تعبیه شده است. در مقابل ورودى سردر کوتاهى با طاق ساده اما زیبایى طراحى شده است که با عبور از آن به فضاى چهار گوشه داخل مقبره وارد مى‏شویم. قبر در مرکز بنا قرار دارد و از سطح زمین بلندتر ساخته شده است و پلان مستطیلى ساده دارد.

مصالح به کار رفته در ساخت این مقبره آجر است و کاهگل براى اندود بام دیوارها استفاده شده است. کف فضاى ورودى و روى گنبد آجر فرش شده است. گچ هم براى اندود دیوارهاى داخلى بکار گرفته شده است. طول بنا 4/9 متر و عرض آن 8/7 متر و قطر آن 5/11 متر و مساحت آن 66 متر مربع و ارتفاع آن 5/5 متر است. در نماى بیرونى دیوارهاى شرقى و شمال غربى قاب مستطیلى براى تزیین دیوار کار شده است که علیرغم سادگى، زیبایى خاصى به ینا بخشیده است و لبه‏هاى آنها و دیوارها با باند گچى تزیین شده است. در چهار گوشه زیر گنبد هم از گوشه سازى فیلپوش استفاده شده است.

بنا به طور کامل تعمیر شده است، دیوارها تجدید اندود شده و لبه‏هاى دیوارها با باند گچى تزیین شده است و آجر فرش بام هم تعویض شده و اندود گچ داخل بنا هم تجدید شده است.

این بنا به شماره 25300 و در تاریخ 18/12/1378 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده