مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة پیرمراد ـ بافق

این بقعه در خیابان شیخ محمّدتقی بافقی شهر بافق، در کوچه­ ای بنام پیرمراد قرار دارد. اصل بنا به صورت مستطیل و به ابعاد 12×8 متر و شامل یک ایوان کوتاه، و اتاق مرقد است.

درِ اصلی بقعه از جانب شمال باز می­شود که پس از عبور از شبستان بقعه که خود دارای گنبدی عرقچینی کوتاه است، به فضای بزرگتری راه دارد که قبر پیر مراد در وسط آن قرار گرفته و ضریحی آهنی و آلومینیومی به طول 2 و عرض 20/1 سانتی­متر از آن محافظت می­کند. صحن بقعه که سراسر نخل­کاری شده صورت زیبایی به آرامگاه داده و بالاتر از کف حرم قرار دارد،‌از اینرو جهت ورود به بقعه باید 16پلکان بیست سانتی را عبور داد.

بنای بقعه را مربوط به سال 951 هـ .ق می­دانند و شالوده آن از خشت و گل است. گنبدی عرقچینی به ارتفاع 30/2 سانتی­متر و با نمای خشت و گل بر فراز بقعه است.

در گذشته از این بقعه به عنوان قبرستان پیرمراد یاد می­شده و یک سنگ قبر به اندازة 30×135 سانتی­متر در آن وجود داشت که بر سطح آن «دوازده امام» به خط نسخ و در بدنة بالای سر عبارت زیر منقور بود: «تاریخ وفات مرحومی محمّدعلی ابن شاه حاجی حسین بن فخرالدّین فی شهر جمادی­الاوّل سنه 981 هـ .ق»

این بنا به شمارة 14597 و در تاریخ 16/12/1384 به ثبت آثار تاریخی و ملّی رسیده است.

متأسّفانه از هویّت خفته در مزار اطّلاع حاصل نشد و در منابع موجود  ذکری از او به میان نیامده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده