مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سلطان علی مشهد اردهال

در قرن نهم و زمان شاهرخ تیمورى، تعمیرات و اضافاتى در این بنا صورت گرفته و در دورة شاهان صفوى ـ شاه طهماسب، شاه عبّاس اوّل و شاه سلطان حسین ـ نیز تعمیرات و تزییناتى بر روى بنا انجام شده است. در این بنا، چهار زوج در منبت کارى از زمان شاهرخ تیمورى و سلاطین صفوى به جاى مانده که تاریخ‏هاى 730 و 950، 1116، 1117 هـ . ق در آن‏ها مشهود است. در عصر قاجاریّه نیز ماشااللَّه خان کاشى، در ضلع شرقى صحن و ایوان، دو گلدستة بلند و دو گلدستة کوچک ایجاد و به بناى قدیم الحاق کرده که پوشش این گلدسته‏ها با کاشى‏هاى نره الوان است.

این بنا داراى سه صحن می‌باشد. صحن جنوبى آن‏که به صحن صفا معروف است، داراى چند حجره و ایوانچه‏هاى کوچک است که متعلّق به دوران سلجوقى و مغول می‌باشد. سقف ایوان جنوبى (ایوان صفا) نقّاشى شده و داراى دو گوشوارة مقرنس کارى است و بر کتیبة گچى سرتاسرى آن‏که مربوط به دورة شاه سلطان حسین صفوى است، سورة دهر و صلوات بر چهارده معصوم نوشته شده است. دو صحن دیگر که به صحن قمى‏ها و سردارى معروف است، مربوط به دوران قاجار است. داخل بقعه و ایوان صفا، همان طور که ذکر شد، کتیبه‏ها و نقّاشى‏هاى بسیار زیبایى از دورة صفوى وجود دارد. سردر ورودى، آیینه کارى است که به واسطة ریختگى قطعه‏اى از وسط آن، کتیبة کاشى معرقى عالى به نام شاه طهماسب از زیر گچبرى ظاهر شده است. گنبد مدور، مربوط به عهد سلجوقى است که پوشش روى آن در دوره‏هاى بعدى با خشت و کاشى زرد طلایى رنگ و با نقش و نگار اسلیمى و گل بوتة الوان تزیین شده است. اما ساقة گنبد با کاشى معرقى بسیار زیبا، در دورة صفوى مقرنس کارى شده است. همچنین در کتیبة زیر مقرنس‏ها، سورة فتح به خط ثلث سفید بر زمینة آبى لاجوردى ثبت شده و پایین آن هم کتیبة دیگرى با کاشى سبز و سرمه‏اى، به خط کوفى با نوشتة «لا اله اللَّه اللَّه محمّد رسول اللَّه و على ولى اللَّه» در 16 ترک پایه تکرار شده است. دو گلدستة مرتفع دو گوشة ایوان بزرگ و مناره‏هاى کوچک طرفین آن، با کاشى‏هاى معرّق عهد قاجاریّه پوشیده شده است. ولى کتیبه‏ها و پشت بغل‏هاى این ایوان ـ با کاشى خشتى عهد صفوى ـ سالم و بى عیب باقى مانده و همچنین لچکى‏هاى طرفین سکوهاى اطراف صحن، با کاشى خشتى هفت رنگ پوشیده شده است. در کتیبة گچى دور سقف، سورة قرآنى به خط ثلث سفید بر متن لاجوردى نگاشته شده است و در پایان آن، عبارت «کتبه محمّد مقیم الموسوى 1118» خوانده مى‏شود.

این بنا تحت شمارة 399 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.

با سلام . این مزار متلعق به کدام امام زاده می باشد و ایا برای ایشان در منطقه و استان سادات منتسب هم دارین وسادات طالقانی چه نسبتی با ایشان دارند دارند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده