مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى ـ تاکام

این بقعه در بیست و چهار کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، در روستاى تاکام، ابتداى جاده دودانگه در سر راه سارى به کیاسر واقع شده است.

بنایى قدیمى به ابعاد 5×6 متر شامل دو اتاق تو در توست. درب بقعه از جانب مشرق رو به رودخانه لاجیم باز مى شود. اتاقک کوچکى در جنوب دارد که جهت خادم تعبیه شده است. بام بقعه حلب سر و اخیراً انبارى نیز در کنار بقعه ساخته اند. صندوق مرقد چوبى و حدود شصت سال قبل ساخته شده است. زمین زیارتگاه حدود شش هزار مترمربع است که بخشى از آن توسّط مرغدارى امیرانى تصرّف شده است.

اهالى بر این اعتقادند که خفته در مزار از نسل ابوطالب است که در زمان دولت علویان به مازندران مهاجرت کرده است. اگرچه چنین کلّى گویى نمى تواند ما را به مقصد نهایى برساند اما پرواضح است اگر خفته در مزار به سیّد حسنى، حسینى و موسوى شهرت مى داشت، همان شهرت و نَسب بر سر زبان اهالى جارى مى بود. اشاره به این مطلب که او از نسل ابى طالب است ما را به این نکته رهنمون مى سازد که احتمالا باید سیّد یحیى بن عبدالله بن قاسم الامیر بن اسحاق الاطرف بن عبدالله الجواد بن جعفر الطیّار بن ابى طالب(علیه السلام) باشد که علاّمه نسّابه عمیدى از سکونت او در طبرستان خبر داده است.([1]) جمیع کثیرى از پسر عموهاى سیّد یحیى طیّارى در طبرستان سکونت داشته اند که دیگر علماى انساب متعرض نام و نسب آنها شده اند.([2]) از آنجاییکه لفظ طبرستان به طور عموم ذکر شده و بیشتر شامل مرکز آن سارى و نکاى امروز و قائم شهر است، لذا با شخصیّت مدفون در این بقعه مطابقت دارد.([3])

 


[1]. المشجّر الکشاف 2: 348.

[2]. الشجرة المبارکة: 221 و 226، الفخرى: 188 و 185، المشجّر الکشاف 2: 357 و 318 و 353 و 366 و 367.

[3]. قیام یحیى بن زید(علیه السلام)و آرامگاههاى منسوب به او: 606.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده