مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده مهدى ـ امره

در هیجده کیلومترى جنوب شهر سارى و در سمت راست جاده دودانگه، روستاى کوهستانى و سرسبز امره واقع شده که در آن یازده بقعه کوچک و بزرگ وجود دارد. یکى از آن بقاع متبرکه، بقعه امامزاده سیّد مهدى است که در حال ویران شدن است.

این بقعه پشت تکیه ى بزرگ در حال ساخت پنج تن واقع شده و از خشت و گل به ابعاد 4×4 متر است که بام آن حلب سر است. صندوقى چوبى در بقعه مشاهده مى شود که فاقد اثر هنرى است.

گویند که سه برادر در این محل مدفون هستند که بزرگ آنان امامزاده سیّد مهدى است که از نوادگان امام حسن مجتبى(علیه السلام) مى باشند. نسب شریف او با دوازده واسطه به امام دوّم شیعیان منتهى مى شود که از قرار ذیل است: سیّد مهدى بن محمّد أبى أحمد الداعى بن عبیدالله بن زید بن محمّد بن عیسى بن محمّد الأعلم بن عبیدالله بن محمّد بن عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام). او چندین برادر داشته که دو تن آنان به اسامى سیّد ابوالحسن و سیّد محمّد در همین روستا صاحب گنبد و بارگاه مى باشد.([1]) براى اطّلاع بیشتر از شرح حال پدر و برادر به امامزاده ابوالحسن مراجعه شود.

 


[1]. منتقلة الطالبیّه: 181، موارد الاتحاف 2: 216 ـ 217.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده