مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده موسى ـ نقیب ده

در سى و پنج کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، زیارتگاه امامزاده موسى در ابتداى روستاى نقیب ده قرار دارد.

بناى امامزاده هشت ضلعى است که نمازخانه ایى مستطیل شکل مجاور آن مى باشد. گنبد بنا هشت ترک دارد و نورگیرى در وسط آن از جنس آلومینیوم تعبیه شده و شکل گنبد را به قیفى تبدیل نموده است.

سطح زیرین گنبد و زیر سقف نمازخانه و بر روى دو ستون میان نمازخانه و حرم، پوشیده از آینه کاریهاى ظریف است. گچبریهاى زیبایى در هر یک از اضلاع حرم که نمایشى از روز عاشورا و شهادت على اکبر (علیه السلام) و آمدن ذوالجناح بدون امام حسین(علیه السلام) به خیام و... دیده مى شود که به شکوه و عظمت بنا افزوده است. تمام جدار و کف حرم از سنگ مرمر پر شده و پنج پنجره در پنج ضلع حرم جهت نورگیرى تعبیه شده است.

ضریح امامزاده چوبى و مشبّک و بسیار زیبا و عالى ساخته شده که طول آن 30/2 عرض آن دو متر و به ارتفاع دو متر است که در سال 1375 بر مرقد نصب شده که کتیبه ى منبّت شده بر روى ضریح گویاى این تاریخ است.

ایوان بقعه که مدخل اصلى حرم است، توسّط آجرهاى سه سانتى تزیین شده و دو ستون نیز در جانبین آن تعبیه شده است. بر بالاى درب ورودى کتیبه اى بر روى کاشى لاجوردى آمده که نوشته شده: «السلام علیک یا امامزاده موسى کاظم(علیه السلام)تأسیس 1380 واقف میرزا محمّد نقیبى» که ظاهراً این تاریخ، سال بازسازى بقعه است. سمت راست همین ایوان، سالن اجتماعات، آشپزخانه و سرویسهاى بهداشتى قرار دارد. چند اصله درخت آزاد تنومند و بلند در وسط حیاط یک هکتارى بقعه است.

به جهت واقع شدن این امامزاده بر روى تپّه اى مشرف بر روستا و کوههاى اطراف، چشم انداز زیبایى دارد و مکان مناسبى براى زوّار و گردشگر مى تواند باشد.

شخصیّت مدفون از دیرباز از اولاد امام موسى کاظم(علیه السلام) معرّفى شده است و این ادّعا در ایوان بقعه بر روى کاشى ثبت شده است. امام فخر رازى از سکونت امامزاده اى جلیل القدر بنام سیّد موسى بن جعفر بن حسن بن امام موسى کاظم(علیه السلام)در طبرستان خبر مى دهد و مى نویسد براى او نسل کمى مى باشد.([1]) عبیدلى نسّابه نیز فرزندان موسى بن جعفر بن حسن را در طبرستان ذکر نموده که حکایت از سکونت موسى در طبرستان و شهر سارى دارد.([2]) ابن طباطبا او را از جمله واردین به کوفه ذکر نموده، و قایل است که دو فرزند به اسامى حسن و اسماعیل داشته است.([3]) بیهقى نسلى براى موسى قایل نیست.([4]) بنابر گزارشات فوق معلوم مى گردد که موسى بن جعفر بن حسن بن امام موسى بن جعفر(علیه السلام)از کوفه به طبرستان مهاجرت نموده و این هجرت باید در زمان حکومت حسن بن زید داعى پس از سخت گیریهاى متوکل عبّاسى بر سادات باشد.

 


[1]. الشجرد المبارکة: 106.

[2]. تهذیب الأنساب: 165، الدرّة الذهبیه 2: 99 ـ 100.

[3]. منتقلة الطالبیّه: 271، الکواکب المشرقه 3: 578.

[4]. لباب الأنساب 2: 441، عمدة الطالب: 262.

شنبه ۲۶ مهر ۹۳ , ۲۱:۵۹ محمدباقر تمسکنی
 با سلام در 4 کیلومتری غرب مینودشت در مقابل پلیس راه مینودشت گالیکش و در روستای بازگیر امامزاده ای قرار دارد که از دیرباز به موسی بن جعفر بن حسن بن امام موسی کاظم(ع) شهرت داشته است. در محوطه امامزاده قبور قدیمی بسیاری قرار داردو قبر جد ما سیدابراهیم نیز نقل است که در همان جا می باشد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده