مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده مطلّب ـ استخر پشت

در بیست و نه کیلومترى جنوب خاورى شهر نکا، در میان جنگلهاى «پسر استخر پشت»([1]) «پارسل 287»([2]) مزار ساده امامزاده مطلب قرار دارد که شامل اتاقى به طول و عرض پنج متر است که با چوب راش توسّط آقاى یارعلى اسماعیل پور ساخته شده و بام آن حلب سر است. اتاقکى در یکصد مترى بقعه است که جهت استراحت زوّار ساخته شده است. این بقعه اخیراً توسّط سارقان آثار باستانى به طمع بدست آوردن اشیاء عتیقه مورد حفارى غیرمجاز قرار گرفته و خسارتى به قبر امامزاده وارد کردند تا اینکه مجدداً قبر امامزاده توسّط بلوک و سیمان به اندازه شصت سانتیمتر بالا آورده شده و پارچه سبز روى آن نهاده اند.

متأسّفانه از هویّت صاحب قبر اطّلاع دقیقى در دست نیست جز اینکه اهالى معتقدند وى جوان هفده ساله بوده که بدست مخالفان در اینجا به شهادت رسیده است.

 


[1]. درختان کم عمر را به زبان محلى جنگل پسر گویند.

[2]. پارسل 287، قطعه بندى جنگل هاى شمال ایران است که هر پارسل را به یک جنگلبان مى سپارند.

این امام زاده استخرپشت قبر حاج قاسم نبوت هستش ایشان بالای 300 سال قبل برای زیارت حضرت معصومه به قم میرفت که به استخرپشت رسید فوت کرد همراهان ایشان حاج قاسم نبوت  در رودخانه استخرپشت غسل دادن همونجا دفن کردن ایشان انسان بسیار بزرگی هستن جاده قدیم مشهد قم از استخرپشت میگذشت من بارها ایشان در خواب دیدم حاجتمو از ایشان گرفتم من بارها به امام زاده جعفر کوهسار کنده توسل بستم نتیجه نگرفتم رفتم روستای اطرب از امام زاده عبدالله حاجتمو خواستم گفتم ای امام زاده من بارها از امام زاده جعفر کوهسار کنده حاجت خواستم جواب نگرفتم شما بخاطر امام حسین حاجتمو بده جوابمو بده ایشان در خواب به من گفت من  امامزاده نیستم هیچ سید هم نیستم بلکه  ریش سفیداطرب بودم انسان ساده هستم در قدیم مردم اطرب ییلاق قشلاق میکردن من که فوت کردم منو دفن کردن بدها مردمان بیشتری از ییلاق امدن منو امام زاده خطاب کردن برام بارگاه ساختن  ایشان به درخواب گفتن انقدر منو صدا نزن من توانایی برای اورده کردن حاجت ندارم وگفتن انقدرم به امام زاده جعفر کوهسارکنده هم توسل نبند چون کسی در محل امام زاده جعفر کوهسار کنده دفن نیست اون جا خالیه کسی دفن نیست اگر میخواهی حاجت بگیری برو استخرپشت حاجتتو میگیری من هم امدم استخرپشت حاجتمو گرفتم و هرسال بر سر قبر حاج قاسم نبوت در روستای استخرپشت میام برای شادی روح حاج قاسم نبوت صلوات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده