مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سیّد محمّد شریف ـ شکتا

این بقعه در نه کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، در آن سوى بلوار کشاورز و در میان انبوه درختان آزاد و قبرستان عمومى روستاى شکتا قرار گرفته است.

بقعه در انتهاى قبرستان واقع شده و به شکل مربع و مستطیل به ابعاد 5×7 متر است که شامل دو اتاق تو در توست که قبر امامزاده در اتاق دوّم قرار گرفته و صندوقى چوبى به طول دو و عرض یک و ارتفاع نود سانتى متر بر مرقد نصب است که بیش از صد سال قدمت دارد. سقف بنا چوبى و بام آن حلب سر است. زمین این زیارتگاه حدود پنج هکتار است.

خفته در مزار را از نوادگان حضرت امام جعفرصادق(علیه السلام) مى دانند.([1]) تنها سیّدى که از نوادگان آن حضرت در سارى و محدوده آن سکونت داشته سیّد شریف محمّد بن ناصر بن على بن على بن على بن محمّد بن احمد بن محمّد بن حسن بن على بن حسن بن عیسى الرومى بن محمّد الأزرق بن محمّد بن حسین بن على بن عیسى بن محمّد بن حسن بن على العریضى بن امام جعفرصادق(علیه السلام)است که عمیدى نسّابه از او یاد کرده است.([2])

نسب شریفش با بیست واسطه به امام جعفرصادق(علیه السلام) منتهى مى شود و معلوم مى گردد که وى از سادات متأخر سارى و به احتمال قوى در قرن هشتم هجرى مى زیسته است. از تاریخ وفات او اطلاع دقیقى در دست نیست.

 

[1]. فرهنگ آبادیها و جغرافیایى کشور 28: 333.

[2]. المشجّر الکشاف 1: 189.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده