مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد ـ محوطه کارخانه کاغذ سازى

این بقعه در محوطه کارخانه کاغذسازى در میان انبوه درختان قرار دارد. در پنجاه مترى آن، دکل فشار قوى برق واقع است که تمام آن را درختان آزاد پوشانده است.

بقعه شامل دو اتاق تو در توست که مدخل آن از جانب شمال است. اتاق اوّل به ابعاد 6×5 متر که دو پنجره در جانبین دارد و به عنوان شبستان از آن استفاده مى شود. اتاق دوّم که مرقد امامزاده در آن است به شکل مربع و به ابعاد 5×5 متر است که در وسط آن صندوق چوبى ظریفى قرار دارد که به صورت مشبّک و به شکل گهواره اى به طول دو و عرض یک و ارتفاع 60/1 سانتى متر است که اخیراً ساخته شده و پارچه سبز روى آن انداخته اند. بام بقعه پشم سیمان (ایرانیت) است.

دور تا دور بقعه را درختان تنومند و سر به فلک کشیده آزاد پوشانیده است که تمام صحن بقعه را سایبانى تشکیل داده اند. اکثر زوّار این بقعه کارگزاران کارخانه کاغذسازى هستند که با سرمایه ى آنان این بقعه بازسازى شده است. در ایام تاسوعا و عاشوراى حسینى هیئات عزادار به این بقعه روى مى آورند و از رونق چشم گیرى برخوردار است.

شخصیّت مدفون در بقعه به احتمال قوى سیّد محمّد ابوجعفر بن اسماعیل بن احمد حمید بن عبیدالله بن محمّد الاکبر بن عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام)است که به عنوان برادر امامزاده حمید روستاى پهنه کلاى شمالى مشهور است. او نقیب و سرپرست سادات طبرستان بوده و به زهد و تقوى شهرت داشته است.([1])پدر او در روستاى جیرجاد مدفون است و داراى گنبد و بارگاهى مى باشد. برادرش امامزاده على مشهور به حمید در روستاى پهنه کلاى شمالى مدفون است.

 


[1]. الفخرى: 151، المشجّر الکشاف 2: 132 ـ 133، الدرّة الذهبیّه 2: 191 ـ 192.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده